Design och hållbarhet på Formex

Design och hållbarhet på Formex

På inrednings- och presentmässan Formex, 13-16 augusti, håller Lotta Ahlvar dagligen en inspirationsföreläsning på temat ”Trender om hållbarhet”. På scenen samtalar hon med olika gäster, bland andra designern Lars Wallin, konstnären Lina Sofia Lundin och formgivarna Katarina Evans och Katarina Brieditis.

Färga naturligt med komposten
Gäst är konstnär och pedagog Lina Sofia Lundin. Hon ifrågasätter de kemikalier som används i konventionell textilfärgning och i sitt arbete utgår hon från färgpigment i växter och organiskt avfall som till exempel skal, kärnor och avkok.  Hösten 2013 vann Lina Sofia Lundin Svanens konsttävling Nordic Art Insight på temat hållbar konsumtion med Färgningsmanifestet - en installation med textil och en tillhörande skrift.
Stora scenen A 33:20, onsdag 13 augusti, kl. 16.15 - 17.15

En unik chans att göra en direkt skillnad
Designern Lars Wallin är Sveriges mest framgångsrika modeskapare av haute couture. Med sina handsydda plagg skapar han mode utan ”bäst-före-datum” och plagg som kan användas om igen. Lars Wallin turnerar just nu med en jubileumsutställning som visar hans verksamhet inom det högre skrädderiet. Han är aktuell med en ny kollektion som är framtagen i ett samarbete med Guide2Give. Företaget, som också ställer ut på Formex, sysselsätter 198 kvinnor i Uganda genom hjälp till självhjälp och säljer deras hantverk på en större marknad. Lars Wallin står för designen och kvinnorna för hantverket och nu lanseras kollektionen på Formex.
Stora scenen A 33:20, torsdag 14 augusti, kl. 15.00 - 16.00

Rugs and Trash
Hur kan man med design ge till synes värdelöst material ett unikt värde?  Kreatören Johanna Törnqvist har med kollektionen Precious Trash skapat både bärbara kläder och sköna smycken. Vidare har formgivarna och hantverkarna Katarina Brieditis och Katarina Evans i sitt återvinningsprojekt Re Rag Rug skapat unika mattor av textilt avfall och dessutom vunnit både priser och påbörjat en lång utställningsturné.
Stora scenen A 33:20 fredag 15 augusti, kl. 15.00 - 16.00

Fair Fashion
Träffa två Formexutställare som arbetar med hållbara affärsmodeller. Denise Cruz som lämnade modebranschen i New York för att jobba med moderiktiga produkter i sitt egna Fairtrade projekt, For my People och Jan Sandlund från Sustainably Yours. Jan Sandlund vill verka för att Bangladesh utvecklar den smutsiga garverinäringen till att jobba med miljövänliga läderprodukter och att modebranschen tillverkar under goda och rättvisa villkor. Bangladesh ambassadör medverkar på scenen.
Stora scenen A 33:20, lördag 16 augusti, kl. 15.00 - 16.00

Vid stora scenen, A33:20, hålls flera kostnadsfria föredrag varje dag. Se Formex fullständiga seminarieprogram.

För mer information besök www.formex.se eller kontakta:
Christina Olsson, +46 8 749 44 28,  christina.olsson@stockholmsmassan.se
Lotta Signeul, +46 8 749 43 36, lotta.signeul@stockholmsmassan.se

Formex arrangeras av Stockholmsmässan och äger rum två gånger per år. Mässan är Nordens ledande mötesplats för nyheter, affärer, trender, kunskap och inspiration inom inredningsbranschen. Formex välkomnar 850 utställare, 24 000 fackbesökare och 950 medierepresentanter.

Inspiration och kunskap, affärsmöjligheter och nya vänner. Stockholmsmässan är Norden största mötesplats med ett 70-tal branschledande mässor och hundratals nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang varje år.