Designbaren 2016 - All the fun of the fair

Designbaren 2016 - All the fun of the fair

Till nästa Stockholm Furniture & Light Fair, 9-13 februari 2016, har uppdraget att gestalta området för Designbaren och Design Talks-området gått till arkitekten Andreas Martin-Löf. Med konceptet ”All the fun of the fair” vill han utforma en suggestiv och ombonad helhet, långt ifrån hårda trästolar och skandinavisk enkelhet. Designbaren som är en blandning av utställning och toppklass-restaurang, där mat och miljö samspelar, skapas denna gång i samarbete med den prisade kocken Fredrik Eriksson.

”All the fun of the fair” är ett engelskt uttryck för att beskriva känslan av iver och spänning som omgärdar ett nöjesfält. Ett tillfälle att släppa taget, en möjlighet att leva i nuet och en öppenhet för nya upplevelser. Uttrycket har satt ramarna för och gett namn åt Designbaren 2016.

I en tid med allt fler och snabbare parallella trender, har vi blivit konsumenter lika mycket av en renderad värld och av fotografier som av verkligt producerade objekt och fysiskt byggda rum. Andreas Martin-Löf Arkitekter befinner sig med sina konceptuella bostadsprojekt inom nyproduktion mitt i denna nya bildvärld och verklighet.

- Vår gestaltning av Designbaren och Design Talks-området är en medvetet komponerad blandning av rådande trender. Med glimten i ögat har vi valt teman från bloggar och konton vi följer på Instagram. Vi hoppas och tror att denna blandning kommer att skapa en suggestiv och ombonad helhet långt ifrån hårda trästolar och skandinavisk enkelhet. Samtidigt ställer vi med vår installation frågor om arkitektens och formgivarens förhållande till kontext och autencitet. Centralt i projektet är samlingen av 200 svarta gjutforms-klämmor. Redskap som blev över från bygget av ett sommarhus som i sig blev en like-raket. I montern får de ny mening i form av enkla belysningsarmaturer, säger Andreas.

- Det är roligt att man tar in maten på allvar på mässan. Jag ser det som en stor utmaning och ett kreativt uppdrag att i samarbete med Andreas skapa en meny som ingår som en del av konceptet och som ska tilltala den medvetna gästen på mässan. Det kommer att bli en rak elegant matlagning, berättar Fredrik.

Andreas Martin-Löf tog sin arkitektexamen 2007 vid Kungliga Tekniska Högskolan och har sedan 2008 drivit Andreas Martin-Löf Arkitekter. Med ett förflutet även från Konstfacks institution för inredningsarkitektur kombinerar han arkitektur med specialkunnande inom inredningsprojektering och produktdesign. Arkitektbyråns projekt spänner idag över alla skalor. Från design av lampor med produktion i egen regi via avancerade konverteringar och penthouseprojekt till Sveriges just nu mest omtalade system för snabbt prefabricerat bostadsbyggande. Många av projekten har rönt stor uppmärksamhet och bland uppdragsgivarna finns bland andra Absolut, Continental Apartments, Genova Property Group, IKEA/BoKlok, Junior Living, Monocle, Oscar Properties och Svenska Bostäder.

Fredrik Eriksson är krögare på Långbro värdshus och på Restaurang Asplund. Sedan 2005 är han ordförande för juryn i tävlingen Årets Kock. Fredrik blev själv Årets Kock 1987 och har sedan dess vunnit flera utmärkelser, bland annat blev han Europamästare i Bordeaux/Challenge de Européen Championship 1996 samt vald till Kockarnas Kock 1994 och 1996. Han har skrivit ett flertal kokböcker och är kreativ ledare vid Restaurangakademien. Fredrik Eriksson utsågs till huvudansvarig för teamet bakom maten till prins Carl Philips bröllop som ägde rum i somras.

Designbaren har tidigare skapats av bland andra arkitektbyrån Marge, designgruppen Front, designduon BrobergRidderstråle, duon Save our Souls, designkollektivet Camp Site, Jonas Wagell, Katrin Greiling, Lina Nordqvist, Daniel Rybakken, Jens Fager/Tommy Myllymäki och i fjol Mattias Stenberg.

Stockholm Furniture & Light Fair äger rum på Stockholmsmässan 9-13 februari 2016.

För mer information besök www.stockholmfurniturefair.com eller kontakta:
Cecilia Nyberg, projektchef, tel +46 8-749 43 86, cecilia.nyberg@stockholmsmassan.se
Lotta Signeul, pressansvarig, tel +46 749 43 36, lotta.signeul@stockholmsmassan.se

Stockholm Furniture & Light Fair är världens största mötesplats för skandinavisk möbel- och belysningsdesign. Här möter inhemska och internationella besökare det mest kompletta utbudet av skandinaviska möbler, kontor, design, textil, belysning och övrig inredning för såväl hem- som offentlig miljö. Parallellt med Stockholm Furniture & Light Fair pågår även Stockholm Design Week.