Det våras för produktion och automation på Stockholmsmässan

Nordens nya mässa för produktion och automation - M.A.X, tidigareläggs och genomförs våren 2014. Den 18-21 mars 2014 går M.A.X  av stapeln, vilket är cirka sex månader tidigare än ursprungliga planen. Detta som ett resultat av önskemål från utställare och besökare.

– Tanken att flytta den här mässan till våren har funnits en längre tid, berättar Björn Lindforss från Stockholmsmässan och projektledare för M.A.X. Nu har vi fått en möjlighet att förverkliga idén och därmed möta önskemål vi fått både från våra samarbetsparter SVMF och MTAS och från andra utställare liksom många besökare.

Fördelarna med att genomföra mässan på våren är flera. Det är mindre konkurrens från andra mässor på våren och många företag ser en fördel med att kunna diskutera nya investeringar inför hösten.
  – Våra medlemmar får bättre möjligheter att utnyttja mässan när den genomförs på våren, förklarar Jürgen Engelbrecht som är ordförande för SVMF. Vi får betydligt bättre möjligheter att visa upp våra senaste nyheter eftersom det nya datumet inte krockar med de internationella maskinmässorna på samma sätt som en höstmässa.

MTAS, som är den tredje parten bakom M.A.X, ger samma bild.
  – Ja, vi bedömer att det blir fler som kan komma loss när vi nu flyttar från hösten till våren, berättar Chris Schmidt, ordförande för MTAS. I höstas genomförde vi M.A.X  för första gången och gensvaret blev fantastiskt. Det gjordes många affärer och intresset för våra mässaktiviteter var stort. Nu förstärker vi mässan ytterligare genom att placera den på våren.

M.A.X. som är en förkortning av Manufacturing and Automation Expo är en nordisk mässa för produktion och automation. Mässan genomfördes första gången 2012 och är ett samarbete mellan Stockholmsmässan, SVMF och MTAS. Mässan vänder sig till branschfolk som är verksamma inom eller har intresse av teknik, lösningar och affärer inom produktion och automation.
  – Vi är mycket nöjda med M.A.X  efter det första året, berättar Björn Lindforss. Vi vet att många utställare fick ett bra resultat av sin medverkan och vi har en stark mässa att utveckla vidare. Bytet av datum är en viktig förbättring och arbetet med nästa mässa är i full gång.

Manufacturing & Automation Expo 2014 genomförs 18-21 mars 2014.

Ytterligare information lämnas av:
Björn Lindforss, projektledare,
bjorn.lindforss@stockholmsmassan.se, Mobil: 070-789 44 48

Roger Blomqvist, PR-ansvarig
roger.blomqvist@informedia.se, Mobil: 070-550 94 10

Hemsida: www.maexpo.se

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 7 000 journalister från hela världen.