Elbilsmässorna växer - flyttar till Stockholmsmässan 2025

Elbilsmässorna växer - flyttar till Stockholmsmässan 2025

Stockholmsupplagan av eCarExpo liksom eComExpo flyttar till Stockholmsmässan och kommer att gå av stapeln där i april 2025. Det meddelar arrangerande eLifeNordic AB - "vi testade konceptet med att ha båda mässorna samtidigt i Köpenhamn i höstas och det blev en succé, säger vd Gunnar Dackevall."

eCarExpo har på bara sju år vuxit till att bli Europas största elbilsmässa. Så sent som häromveckan drog mässan 15 500 besökare till Friends Arena. 2025 flyttar man till Stockholmsmässan i Älvsjö som är Nordens största anläggning för mässor, konferenser och event. Även systermässan eComExpo som är en fackmässa och konferens om fossilfria transporter och infrastruktur kommer att flytta. Båda mässorna kommer att arrangeras parallellt i början av april och initialt har man skrivit avtal för 2025 och 2026.

eComExpo kommer äga rum torsdag 3 april – fredag den 4 april 2025. eCarExpo går av stapeln fredag den 4 april – söndag den 6 april.

– Både bland utställare, talare, media och besökare finns det många som vill vara en del av båda mässorna. På det här sättet blir det mycket enklare och smidigare för alla parter. Vi testade konceptet på Bella Center i Köpenhamn i höstas och slog alla tänkbara rekord, säger Gunnar Dackevall.

– För att genomföra detta behöver vi en stor och ändamålsenlig anläggning med bra kommunikationer och Stockholmsmässan är ju fantastisk. Det finns inget liknande. Vi kommer att kunna vara verksamma i flera hallar och får helt nya möjligheter på många plan, fortsätter Gunnar Dackevall.

En viktig del är att provkörningsmöjligheterna som varit mässans signum sedan starten kommer att förbättras avsevärt. Besökarna kommer också att få möjlighet att provköra både tunga och lätta fordon i trafik.

– De här mässorna är ett bevis för att mänskliga möten blir allt viktigare som företeelse när det gäller att skapa förändring. Det ska bli kul att vara värd för de båda och jag är säker på att både besökare och utställare kommer att få en riktigt bra upplevelse, säger Stockholmsmässans vd Staffan Ingvarsson.