Etiska rådet No Copy återkommer till Stockholm Furniture & Light Fair

Etiska rådet No Copy återkommer till Stockholm Furniture & Light Fair

Under Stockholm Furniture & Light Fair  2012 introducerades det nybildade etiska rådet No Copy, ett samarbete mellan Stockholmsmässan och TMF, Trä- och Möbelföretagen. Rådet blev mycket uppskattat och 2013 finns återigen chansen att få objektiv rådgivning av immaterialfrågor under pågående mässa.

Uppgiften för det etiska rådet No Copy är att bidra till en hög etisk standard hos utställare och att motverka förekomsten av otillbörliga efterbildningar av kända eller särpräglade produkter.

– Vi bildade det etiska rådet för att hjälpa våra utställare med objektiv rådgivning av immaterialrättsliga frågor. Rådet hade premiär under mässan 2012 och fick ett mycket positiv mottagande. Nu återkommer möjligheten att få råd i denna viktiga och komplexa fråga, berättar Cecilia Nyberg, projektchef på Stockholm Furniture & Light Fair.

– Många besökare och utställare kom fram med frågor om No Copy, men också om vad det innebär att anmäla ett ärende till själva rådet, samt hur man bedömer intrång. Därför satsar vi ännu mer på information inför nästa år, och våra experter är tillgängliga under hela mässan för att svara på frågor, berättar rådets sekreterare Mattias Malmstedt, advokat och expert på immaterialrätt.

– Frågan om vad som verkligen är ett original och vad som är en kopia, samt hur man styrker sin immateriella rätt till en produkt är komplex och många känner osäkerhet när de ska fylla i en anmälan, fortsätter Mattias.

Inför 2013 satsar rådet på att förenkla processen, bland annat genom att ta fram ett tydligare anmälningsformulär, något som gör att användaren snabbare ser vilken information som ska fyllas i. Dessutom blir beslutsprocessen uppdelad i två steg:

1)     Rådet fattar ett snabbt preliminärt beslut inom 24 timmar och behöver inte lämna en motivering till beslutet. Det innebär att ett beslut kan få en konsekvens snabbt under pågående mässa, till exempel om en produkt ska plockas bort ur sortimentet som visas på mässan.
2)     Om anmälaren önskar djupare prövning med ett vägledande uttalande från rådet grundat på mer material från anmälaren och den anmälde parten har anmälaren och den anmälde parten en vecka från det att mässan avslutas att komma in med kompletterande material. Detta uttalande kommer då att väga tyngre och fungera som bevis i en fortsatt tvist.

– Det är viktigt att hålla undan kopior från marknaden, de tar tid och energi och stjäl ersättningen för de formgivare och designers som skapar original. Dessutom lämnar kopiorna många frågor till köparen; vad är det för kvalitet på produkten, är den ordentligt testad, är den säker, vilken miljöhänsyn har tagits vid val av material och produktion och under vilka förhållanden är den tillverkad? Det säger Cecilia Ask Engström från Trä- och Möbelföretagen.

Det etiska rådet är en mix av experter på immaterialrätt och formgivare med stor erfarenhet av att bedöma verkshöjd. No Copy 2013 består av ordförande Per-Jonas Nordell, professor i immaterialrätt, sekreterare Mattias Malmstedt, advokat Gullikssons Advokatbyrå, Ulf Brunne, Carl Malmsten, Mårten Cyrén, Mårten Cyrén Design, och Anna Palleschitz, People People.

Stockholm Furniture & Light Fair går på Stockholmsmässan 5-9 februari 2013.

För mer information besök stockholmfurniturefair.com eller kontakta:

Jessica Agert, presschef Stockholmsmässan, tel 08-749 4336, jessica.agert@stockholmsmassan.se<mailto:jessica.agert@stockholmsmassan.se>

Cecilia Nyberg, projektchef Stockholm Furniture & Light Fair, tel 08-749 4386, cecilia.nyberg@stockholmsmassan.se<mailto:cecilia.nyberg@stockholmsmassan.se>

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 7 000 journalister från hela världen.