Formex instiftar nytt pris inom hållbarhet

Formex instiftar nytt pris inom hållbarhet

Bland nyheterna på höstens Formex är det nyinstiftade priset Formex Sustainability Award en av de största. Priset är en del av Formex satsning på att vara den självklara plattformen för kunskap, god design och hållbar utveckling inom inredningsbranschen.Under höstens Formex får utställande företag nominera produkter, och vinnaren presenteras sedan på Formex i januari 2023.

Formex Sustainability Award är utformat som en tävling, där utställande företag och formgivare kan nominera produkter som framtagits med hänsyn till klimat och miljö. En jury väljer sedan ut ett antal bidrag, som nomineras till Formex Sustainability Award. De nominerade bidragen visas upp på nästa Formex i januari 2023 och då presenteras även vinnaren.

– För Formex är det här priset ett sätt att initiera och få igång samtal och utbyte av erfarenheter om hållbarhet i branschen. Syftet är också att uppmärksamma goda exempel inom branschen, det vill säga produkter och företag som jobbar aktivt med hållbara lösningar och ett långsiktigt fokus. Det här är inte bara en utmärkelse, utan ett sätt för oss att belysa och stötta branschens utveckling inom hållbarhet, säger Sonja Björk Ebert, projektledare för Formex.

Alla nominerade bidrag uppmärksammas via Formex kanaler, och vinnaren får, förutom äran och 10 kvm friyta på nästa Formex, en unik statyett formgiven av designern och jurymedlemmen Marie-Louise Hellgren.

Juryn för Formex Sustainability Award består av:
Marie-Louise Hellgren, formgivare
Emma Olbers, formgivare
Maria Soxbo, journalist och medgrundare av Klimatklubben
Björn Florman, Materialbiblioteket
Kajsa Falck-Torlegård, operative event manager, Formex

– Jag hoppas få se många goda exempel och innovativa lösningar bland bidragen. Sverige är erkänt duktiga på design, men vi har väldigt höga konsumtionsbaserade utsläpp. Inredning är dessutom den konsumtionskategori som konsumenterna missbedömer sitt eget beteende inom mest – vi köper betydligt mer inredning än vi tror. Därför är det så viktigt att inredningsbranschen tar ansvar, och där hoppas jag att det här priset kan bidra till att fler företag vill öka takten och visa vägen, säger jurymedlemmen och journalisten Maria Soxbo.

Juryarbetet och kriterierna för att kunna nomineras till priset utgår från de planetära gränserna. Juryn tar därför hänsyn till bland annat hur framställningen av produkten minimerar utsläpp av växthusgaser och förlust av biodiversitet, hur den tar hänsyn till mark- och vattenanvändning och om produkt och process bidrar till en hållbar utveckling. Juryn bedömer dessutom om produkten är designad med en verkshöjd som håller över tid.

– Jag är oerhört glad för det hållbarhetsarbete som pågår i branschen just nu, eftersom det är en framgångsfaktor att jobba med hållbarhet och ställa om till cirkulära affärsmodeller. Ett sådant här pris blir ett kvitto på att man arbetar med rätt saker och att man är villig att dela med sig av sina framsteg så att de kan komma till gagn för alla. Det som gör skillnaden i längden är ju inte att ett företag är störst, bäst och snabbast över mållinjen, utan att vi kan hitta sätt att hjälpa hela det stora kollektivet att dra åt samma håll, säger Stefan Juhlin, VD i PUFF, Presentgrossisternas Företagarförening.

Formex pågår 23-26 augusti på Stockholmsmässan. För mer information www.formex.se

Presskontakt
Catarina Oscarsson, PR & kommunikationsansvarig, catarina.oscarsson@stockholmsmassan.se, 070 789 43 66.