Framtidens kollektivtrafik diskuterades på Persontrafik

Framtidens kollektivtrafik diskuterades på Persontrafik

Persontrafik – mässan för alla som är verksamma inom kollektivtrafiken – gick av stapeln 28-30 oktober på Stockholmsmässan. Här diskuterades allt ifrån framtidens kollektiva resande till biljettsystem och hur kollektivtrafik kan bidra till ökad integration och jämställdhet.

-Lovorden från besökare och seminariedeltagare har fullkomligt haglat över oss om hur bra och intressant årets mässa var, säger Dan Ågren, projektchef för Persontrafik på Stockholmsmässan.
Under Persontrafik räknades 4 891 besök, 759 seminariedeltagare, 48 journalister och 189 utställare in på en nettoyta av 9 953 kvm.

Seminariet med Enrique Peñalosa, den colombianske före detta borgmästaren och numera ordförande i ITDP, var som väntat den föreläsare som drog flest besökare. Han talade bland annat om hur en väl utbyggd kollektivtrafik kan motverka segregation och främja hållbarhet och livskvalitet. I övrigt behandlades allt ifrån ämnen som framtidens busstrafik och förarlösa transporter till stadsplanering och hur kollektivtrafiken kan spela en roll för ökad jämställdhet.
Nästa Persontrafik-mässa kommer att arrangeras på Svenska Mässan i Göteborg den 18-20 oktober 2016.

Persontrafik är en fackmässa för alla som är verksamma inom kollektivtrafiken. Arrangör är Stockholmsmässan AB och Svenska Mässan Stiftelse i samarbete med Branschföreningen Tågoperatörerna, Svensk Kollektivtrafik, Svenska Bussbranschens Riksförbund (BR), Svenska Taxiförbundet samt Sveriges Kommuner och Landsting (SKL).

För mer information besök www.persontrafik.se eller kontakta:

Dan Ågren, Projektchef, dan.agren@stockholmsmassan.se, 070-880 80 06

Inspiration och kunskap, affärsmöjligheter och nya vänner. Stockholmsmässan är Norden största mötesplats med ett 70-tal branschledande mässor och hundratals nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang varje år.