Fullt med inspiration på Formex

Ett internationellt semesterparadis, en brud i tiden och inblick i hur morgondagens design formas. Detta och mycket mer kan besökaren ta del av på Formex, 20-23 januari 2011, i några av alla de inspirationsutställningar mässan erbjuder.

Glorious Mix – Shine and Dine
Creative Force, Elin Wallén och Jarmo Toivonen har åter fått uppdraget att gestalta Formex seminarie-, utställnings- och bufféyta, i år döpt till Glorious Mix – Shine & Dine.  På vårens tema har de skapat en lust- och flärdfylld känsla med smak av jet-set - en längtan efter solkysst hud och härliga poolpartyn.

- Tänk dig havets brus, snäckor på stranden och palmblad som vajar i vinden – solens gyllene glitter som speglar sig i havets azurblå toner. Varma vindar längs strandpromenaden, vackra kläder och magnifika smycken som gnistrar i solnedgången. Det hörs glada skratt och skön musik från ett närliggande cocktailparty. Besökarna ska få känslan av ett internationellt semesterparadis, berättar Elin Wallén, Creative Force

Creative Force arbetar med kreativa säljmiljöer och varupresentationer, med fokus på mode och inredning.

Gloria – en brud i tiden
Hedvig Westermark, guldsmed och smyckekonstnär och Mia Ögren, kostymör och designer har gjort en installation med återbruk som tema. Ursprungsidén var att tillsammans tillverka en brudklänning enbart av skräp; upphittat i containrar, sopor, på vinden och rester från tidigare produktioner. Resultatet blev en unik klänning med accessoarer som diadem, en hund och väskor.

- Vi har arbetat som en ABF-kurs, träffats en gång i veckan, dragit med oss olika material och rester som vi hittat i soptunnor eller på vinden. I det här projektet har vi båda kunnat lämna och se förbi de vardagliga kraven på perfektion och låta lusten till skapandet vara det drivande”, säger Hedvig Westermark.

Hela processen finns dokumenterad i en bok som kommer att finnas i utställningen.

Installationen har tidigare visats hos Konsthantverkarna Södermalmstorg och på Arkitekturmuseum, Konstslöjdsalong 2010 i Stockholm.

Möbelrikets skolutställning
Möbelriket i Småland är en handelsregion för möbler och design och ett nätverk för design- och möbelföretag i de Småländska skogarna. På Formex visar de upp designprojekt från grundskolan, gymnasiet och högskolan.

- Skolutställningen berättar om hur morgondagens design och designers formas. Den visar också rötterna till småländsk design, säger Anders Wisth på Möbelriket.

Formex äger rum på Stockholmsmässan. Formex är mötesplatsen för nyheter, affärer, trender, kunskap och inspiration. Mässan anordnas två gånger per år med 850 utställare, 25 000 fackbesökare och 800 medierepresentanter.

För mer information besök www.formex.se eller kontakta Lotta Signeul, pressansvarig, lotta.signeul@stockholmsmassan.se eller 08-749 43 79.