Goda affärer och beslutsstarka besökare på SKYDD

Goda affärer och beslutsstarka besökare på SKYDD

Besökarutvärderingen av SKYDD 2012, Nordens största mässa inom säkerhet, brand och räddning, visar att majoriteten av besökarna var beslutsfattare med stort köpinflytande, vilka besökte mässan i syfte att hitta nya produkter och få ny kunskap och nya idéer. Utställaren Ferno Norden gjorde affärer direkt på mässgolvet och ger SKYDD 2012 ett högt betyg.

Utvärderingen visar att de flesta som besökte årets upplaga av SKYDD var VD:ar, säkerhetschefer, eller andra högre chefer, vilket visar att mässan har en fortsatt hög andel beslutsfattare jämfört med många andra fackmässor. 83 procent av besökarna hade någon form av köpinflytande, varav 23 procent helt avgörande, vilket var en ökning med 15 procent jämfört med 2010. 58 procent hade ett omedelbart köpintresse, och som svar på frågan om de planerade att köpa, eller föreslå ett köp av, några av de produkter och tjänster som ställdes ut under SKYDD, uppgav 59 procent att de hade den avsikten.

Mässan erbjöd alltså goda förutsättningar för att göra affärer, något som företaget Ferno Norden kan skriva under på. Ferno Norden levererar produkter till Räddningstjänst, Sjukvård och Industri, exempelvis sjukvårdsutrustning, varningsljus och räddningsverktyg. Företaget har ställt ut på SKYDD vid ett flertal tillfällen. Eftersom många av deras återförsäljare finns på plats anser de att de bör finnas med för att stötta dessa med information.
– Vi har tekniska experter som både kan förklara tekniken bakom produkterna och diskutera ny teknik på området i största allmänhet, säger Pierre Kördel, försäljningschef Ferno Norden.

Men den främsta anledningen att medverka är naturligtvis möjligheten att göra affärer, och här har Ferno Norden positiva erfarenheter.
– SKYDD 2012 resulterade i ett stort avtal med en kund inom bevakningsbranschen. Kunden vände sig till oss, mycket på grund av att vi de facto fanns på plats och var intresserade av en diskussion, vilket deras tidigare leverantör inte var, vilket resulterade i en ny spännande affär för oss. Det gäller att hålla sig framme, säger Pierre Kördel.

Förberedelserna för nästa SKYDD är redan igång. Under vintern kommer ett omfattande varumärkesarbete att genomföras i syfte att se över hur SKYDD kan utvecklas och förnyas. Mässan kommer att hållas den 9-11 september 2014. Den förkortas alltså med en dag, vilket var ett önskemål som framgick i utvärderingen.
– Mässan blir kortare, vilket borgar för ett ännu mer intensivt och späckat program med ett högre tryck såväl på mässgolvet som på de olika seminarier, debatter och andra aktiviteter som arrangeras under mässan, säger Magnus Eriksson

För mer information:
Magnus Eriksson, telefon: 08-749 4330, e-mail: magnus.eriksson@stockholmsmassan.se
Alexandra Kärnlund, pressansvarig, telefon: 0709-699 767, e-mail: alexandra.karnlund@informedia.se

SKYDD 2012 arrangerades den 18-21 september 2012. SKYDD 2014 kommer att äga rum den 9-11 september på Stockholmsmässan.
SKYDD är Nordens största mässa och konferens inom säkerhet, brand och räddning. Läs mer om SKYDD på www.skydd.net.

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 7 000 journalister från hela världen.