Greenhouse 2013 hämtar sin inspiration i trädgården

Greenhouse 2013 hämtar sin inspiration i trädgården

Under Stockholm Furniture & Light Fair 2013 får unga kreatörer återigen chansen att visa sina alster för producenter och besökare från möbel- och belysningsbranschen samt för allmänheten i utställningen Greenhouse, i år formgiven av designstudion Note.

För kreatörerna som ställer ut är målet att få kontakt med producenter och få möjlighet att visa upp sin design. För producenterna och för en nyfiken publik är det alltid lika spännande att leta efter morgondagens stjärnor. Inramningen i lokalen blir därför väldigt viktig, det ska vara en samlingsplats och en grogrund för ny kunskap, nya idéer och nya projekt.

– Vi blev riktigt entusiastiska när vi fick uppdraget att gestalta Greenhouse 2013! Vi kände direkt att vi ville förstärka konceptet som något ungt, vitalt och öppet där nya idéer får utrymme att synas och gro. Inspirationen kommer från barockträdgården med dess ikoniska formspråk med kvarter, parterrer och rumsligheter. Vi ser Greenhouse som mässans oas där det kan få växa lite friare, både i form och i tanke, berättar Johannes Carlström från Note.

Note är en Stockholmsbaserad designstudio som söker det unika i varje projekt och framhäver just det. De omvandlar icke-materiella värden till taktila föremål och rum. Note arbetar med arkitektur, produktdesign och designstrategi för svenska och internationella företag som till exempel Mitab, Zero, Abici-Italia, La Chance och Zilenzio, och nu även Stockholm Furniture & Light Fair.

– Vår ambition för Greenhouse är att öka kommunikationen mellan formgivare, besökare och producenter för att låta diskussionerna, idéerna och mötena flöda, säger Johannes Carlström.

Formgivare och designskolor från hela världen är välkomna att söka till Greenhouse. Produkterna de söker med får inte vara fast knutna till någon producent och bör inte heller ha visats tidigare. En namnkunnig jury gör därefter det slutliga urvalet. Sista dagen för att ansöka till Greenhouse 2013 är 21 september 2012. Juryn består av Gabriella Gustafson, arkitekt från TAF arkitektkontor, Anna von Schewen, inredningsarkitekt och formgivare, Matti Klenell, inredningsarkitekt och möbelformgivare samt designentreprenören David Carlsson.

– Som jurymedlem letar jag efter någon som inte bara gör bra design, utan också design som kan göra skillnad på flera plan. Design som har ett humanistiskt perspektiv, är estetiskt tilltalande och som berättar en trovärdig historia, säger designentreprenören och jurymedlemmen David Carlsson.

I Greenhouse premiärvisas också vandringsutställningen UNG Svensk Form, en tävling som drivs av Svensk Form i samarbete med Stockholm Furniture & Light Fair. Det är en jurybedömd vandringsutställning som efter invigningen turnerar i Sverige och internationellt.

Stockholm Furniture & Light Fair går på Stockholmsmässan 5-9 februari 2013.

För mer information besök stockholmfurniturefair.com eller kontakta:

Jessica Agert, presschef Stockholmsmässan, tel 08-749 4336, jessica.agert@stockholmsmassan.se

Cecilia Nyberg, projektchef Stockholm Furniture & Light Fair, tel 08-749 4386, cecilia.nyberg@stockholmsmassan.se

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 8 000 journalister från hela världen.