"Gymnasiemässan fyller en viktig funktion för niondeklassarna i Stockholms län"

I går öppnade årets upplaga av Gymnasiemässan på Stockholmsmässan i Älvsjö. Nästan 25 000 elever i årskurs 9 vallfärdar till mässan för att möta representanter från länets gymnasier och få en överblick över vilka olika program som erbjuds.

Det är bråda tider för de niondeklassare som snart ska göra sitt val till gymnasiet. Vilken skola är bäst? Verkar eleverna som går där trivas? Vilka olika program finns det och vad ska jag välja? Bara i Stockholms län finns det 230 gymnasieskolor och ungefär 1 200 olika studievägar att välja mellan. Ett sätt att få en koll på utbudet är att besöka Gymnasiemässan, där eleverna får chansen att möta elever och lärare från de skolor de är nyfikna på och ställa sina frågor direkt till dem.

– Gymnasiemässan fyller en viktig funktion för Stockholms niondeklassare, genom att den hjälper eleverna att orientera sig i utbudet. Förutom alla skolor som ställer ut så finns också Gymnasie­antagningen på plats för att svara på frågor om hur valet görs, och det finns studievägledare som kan guida besökarna kring valet av gymnasieutbildning, säger Arion Chryssafis som är ordförande i Utbildningsberedningen, Kommunförbundet Stockholms län (KSL).

På Gymnasiemässan 2011 genomfördes en enkät bland besökarna som visade att 6 av 10 tillfrågade upplevde att de hade fått mer information om utbildningar man inte kände till före mässbesöket. 8 av 10 besökare tyckte att intrycket av mässan var bra eller mycket bra. Bland de tillfrågades kommentarer var den vanligaste nämnda positiva överraskningen att det var mycket och bra information från alla skolor om de olika programmen.

– För alla niondeklassare som vill få så bra underlag som möjligt inför det viktiga valet så är Gymnasiemässan ett av de bästa och mest effektiva sätten. Många har sett annonser och fått annan skriftlig information från de olika skolorna innan, men på mässan får de chansen till personliga möten med elever och lärare som de kan prata med och få svar på sina frågor. Just det personliga mötet är vad som skiljer mässan från andra marknadsföringskanaler, och det är värdefullt för besökarna, säger Patric Sjöberg som är vd för Stockholmsmässan.

För mer information kontakta:

Arion Chryssafis, ordförande i Utbildningsberedningen, Kommunförbundet Stockholms län (KSL), 070 – 433 17 75, arion.chryssafis@solna.se
Charlott Andersson, chef Gymnasieantagningen i Stockholms län/KSL, 073 – 987 94 01, charlott.andersson@ksl.se

Patric Sjöberg, vd Stockholmsmässan, 070 – 789 43 02, patric.sjoberg@stockholmsmassan.se
Helena Nilsson, marknads- och kommunikationschef Stockholmsmässan, 070 – 789 44 19, helena.nilsson@stockholmsmassan.se

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 7 000 journalister från hela världen.