Här är vinnarna i Guldhjärtat 2023

Här är vinnarna i Guldhjärtat 2023

Guldhjärtat är Fitnessfestivalens pris för de outtalade träningshjältarna i Sverige och delas ut för behjärtansvärda insatser. Under lördagskvällen delades Guldhjärtat ut i sex kategorier: Årets PT, Årets Gruppträningsinstruktör, Årets Digitala Inspiratör, Årets Klubb/Gym, Årets Box och Årets Förebild. Utöver dessa kategorier utsågs även en vinnare i kategorin Årets hederspris och Catharinas minne. Här är vinnarna i Guldhjärtat 2023.

Årets PT
Jill Sköldinger – Jills PT Studio, Uppsala

Motivering:
Med ett inspirerande driv och en otrolig positivitet lyfter denna individ hela gruppen varje vecka, och skapar en vilja att utvecklas. Att inte bara hålla i träningspassen utan även investera tid och engagemang i varje individ, oavsett frågans storlek, gör denna person till en verklig förebild.

Årets gruppträningsinstruktör
Marica Nordqvist, Flow & Glow, Stockholm

Motivering:
En passionerad eldsjäl som brinner för att skapa trygghet och styrka hos människor, och som starkt betonar att lyfta varandra. Med en strålande positiv syn på livet sprider denna individ glädje och välmående i sin omgivning. Det egna danskonceptet fungerar som en samlingspunkt och erbjuder en stund av befrielse från vardagens stress och press, där skratt och dans får ta plats.

Årets digitala inspiratör
Karoline Pettersson

Motivering:
Med en outtömlig passion för balans och långsiktighet, belyser denna person inte bara sanningar utan slår även hål på myter om kost och hälsa. Genom att sprida insikter om ett hållbart förhållningssätt till mat och träning är denna person en sann inspiratör som hjälper många att bygga sunda vanor som varar över tid.

Årets Klubb/gym
STC Kungälv i Rollsbo

Motivering:
Denna plats är en naturlig samlingspunkt för människor i alla åldrar och med olika träningsbehov. Med enastående instruktörer och exceptionella faciliteter har gymmet växt till att rymma flera tusen medlemmar, ändå behåller det en nära, personlig atmosfär. Här inryms inte bara träning utan även en känsla av gemenskap och värme där du, oavsett humör när du kommer, lämnar med ett leende på läpparna.

Årets Box
Crossfit Vanheim, Uppsala

Motivering:
Det här är inte bara en träningslokal, det är ett hem som välkomnar nya träningsentusiaster och som helhjärtat bryr sig om gruppen. Den här platsen kännetecknas av en familjär stämning där nya medlemmar tas emot med öppna armar och befintliga medlemmar stortrivs. Utbudet är omfattande och passar alla nivåer samtidigt som instruktörerna är mästare på att anpassa träningen för varje individ. Engagemanget genomsyrar allt de gör vilket smittar av sig på medlemmarna som lyfter varandra för att alla ska lyckas tillsammans.

Årets Förebild
Göran Adlén

Motivering
En person som verkligen ingjuter i andra hur viktigt det är att ta hand om sin allmänhälsa genom träning. Med vissa livsstilsförändringar och hårt arbete går det att förändra väldigt mycket hos varje individ. Med sig själv som exempel har den här förebilden inspirerat tusen och åter tusen personer till att följa i samma fotspår mot ett hälsosammare och piggare liv. En trendbrytare med hjärtat på rätt plats. En trendspanare som själv blivit trenden.

Årets hederspris
Johannes Cullberg

Motivering
Med sin orädda röst, grundade kunskap och fingranskade av livsmedelsindustrin, gör denna före detta börs-VD skillnad. Naket visas hur leverantörer - i stort och smått -”lurar” oss konsumenter. Det vi ibland behöver är sanningen, byggd på förnuft och enkelfångad information med hög trovärdighet. Hans digitala inlägg får många av oss att sätta i halsen - och faktiskt förändra vårt födointag. Sunt, nödvändigt, pedagogiskt presenterat och viktigt. Han väcker ofta en feelgoodkänsla, blandat med en besk eftersmak i form av egentligen självklara fakta; Klarsynta aha-upplevelser som alla kan förstå och ta till sig. En hälsoentreprenör av stora mått med hundratusentals följare på Instagram, där han i allra högsta bidrar till att demokratisera folkhälsan.

Catharinas Minne
Denna utmärkelse delas ut till minne av Catharina Rytter, fru och livskamrat till Ove Rytter som 2004 grundade Fitnessfestivalen. Priset delas ut till en person som lyfter precis de saker som Catharina själv gjorde ett så starkt intryck av; att alltid ta tillvara på och ha en positiv inställning till livet. I år gick priset till Samuel Ericsson med motiveringen:

En person som alltid blickat framåt och uppåt. Sky is the limit. Trots tuffa utmaningar och mängder med personer som både motarbetat och baktalat under åren så har personen vänt det till en drivkraft för att uppfylla nya drömmar. En inspiration för väldigt många och en sann entreprenör som hållit sig jordnära och till sina rötter trots att ständigt ta sig an nya utmaningar. Med hundratusentals följare världen över väntar man ivrigt på hans nästa utmaningar och upptåg.

Läs mer om Fitnessfestivalen här.

För mer information och intervjuer, vänligen kontakta presskontakt Ronja Nyström, ronja.nystrom@stockholmsmassan.se, 076 77 42 141.

Ladda ner högupplösta pressbilder här.