RÄTTELSE PRESSINBJUDAN - Framtidens produktionsteknik och innovationer

Inbjudan till pressinformation inför Tekniska Mässan 2008

Vi inbjuder härmed pressen till förhandsinformation om Tekniska Mässan 2008 - Nordens största fackmässa för den tillverkande industrin med fokus på effektiv, automatiserad produktion - från produkt-utveckling till logistik. På mötet presenterar vi kommande nyheter och aktiviteter och visar också upp ett par exempel av alla de produktnyheter och innovationer som finns att se på mässan. På plats under mötet finns företrädare från flera viktiga företag och branschföreningar som har en bild av temperaturen inom svensk industri.

Datum och tid: Onsdag 20/8, kl 11-12.
Frågestund med lunchbuffé direkt efter.

Plats: Skybar/konferens/restaurang
"Och himlen därtill"
Skrapan, Götgatan 78 (högst upp), Stockholm

Program:
1. Tekniska Mässan 2008 - Björn Lindforss, projektledare för Tekniska Mässan.

2. Ökat fokus på produktion och automation med två nya stora konferenser - Gunnar Iggendal, Tekniska Mässan:
a. MERA programmet - industrins och statens storsatsning på ny produktionsteknik genomför sin slutkonferens och redovisar resultat på mässan - Björn Bäckström, chef för industriell utveckling, Scania.
b. Nordic Conference on Robotics 2008 - internationellt möte om Robotbaserad produktion - presenteras av Johnny Jarhall, ordförande för svenska branschföreningen SWIRA.

3. Mötesplats för affärer och jobb - Sveriges Ingenjörer ser en spännande jobbframtid öppnas på Tekniska Mässan - Jenny Rundbladh, chef marknadsutveckling, Sveriges Ingenjörer

4. Driftsäker produktion och ökad lönsamhet genom optimerat underhåll och lägre energi-användning. Teknik och lösningar för driftsäker och energieffektiv produktion är intressanta teman på mässan i höst - gästpresentatör Stefan Palskog, VD DynaMate AB.

5. Produkter som producerar - svensk produktionsteknik har gott rykte. Atlas Copco är ett av många företag som visar nya produkter och lösningar på mässan. Ett par exempel presenteras redan här - Mats Fahlgren, produktmarknadschef Atlas Copco Norden.

6. Skärande bearbetning, Test & Mät och Sammanfogning är tre nya områden på årets mässa -Daniel Andersson, Tekniska Mässan.

7. Temperaturen för svensk industri? - Maskinhandeln och försäljningen av verktygsmaskiner i Sverige ger en bild av det dagsaktuella läget för svensk industri - Mats Spångberg, VD för leverantörsbranschföreningen SVMF

8. Logistics med nya Scandinavian RFID Expo & Conference samt Finnkampen i truckkörning - Per Junbrink, Stockholmsmässan.

9. Produktutveckling, PLM Strategi & Vision 08, - Maria Härdig, projektansvarig.

10. Embedded Conference och Swedish Embedded Award 2008 - årets tio kandidater till innovationspriset Swedish Embedded Award presenteras med sina innovationer och upphovsmän på plats - Johan Nordin, ordförande sektion ET inom IM Föreningen.

Välkomna!

För ytterligare information, kontakta:
Roger Blomqvist, pressansvarig Tekniska Mässan
Tfn: 070-550 94 10, roger.blomqvist@informedia.se

Björn Lindforss, projektledare Tekniska Mässan
Tfn: 08-749 44 48 eller 070-789 44 48, bjorn.lindforss@stofair.se

Vi är tacksamma för svar senast 16/8 till:
Stockholmsmässans Presstjänst e-post: press@stofair.se alt. fax: 08-749 35 05
----------------------------------------------------------------------------------------------------

( ) Jag/vi kommer till presslunchen i Skrapan den 20 augusti 2008

Redaktion ...............................................................................

Namn .....................................................................................

E-post ....................................................................................

Telefon ................................................................................. .

Stockholmsmässan är Nordens ledande arrangör och genomför varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 8 000 journalister från hela världen.

Postadress: 125 80 Stockholm Besöksadress: Mässvägen 1, Älvsjö Telefon: 08-749 41 00
Fax: 08-99 20 44 E-mail: press@stofair.se www.stockholmsmassan.se