Inbjudan till pressvisning

Inbjudan till pressvisning

Välkommen till pressvisning av Tekniska Mässan 2008. På måndag den 20 oktober, har vi pressvisning av Nordens största produktions- och industrimässa. Nytt för året är flera nya utställningsområden och seminarieprogram. Under pressvisningen pågår fortfarande byggnationen av mässan och vi har lagt upp ett program som visar de viktigaste nyheterna inklusive några av alla de produkter som visas under den kommande veckan.

Vi inleder med en kort samling i mässans presscenter där vi även bjuder på lätt förtäring.

14.00 - Samling i Stockholmsmässans pressrum
14:10 - Inledning och presentation av Tekniska Mässan.- Björn Lindforss, projektledare för Tekniska Mässan
14:20 - Var hamnar konstruktionsjobben i framtiden? Sammanfattning av ny rikstäckande undersökning- Stephan Adner, CAD Torget
14:30 - Första hjälmen med inbyggt svetsskydd för riskfyllda miljöer på byggen och utsatta arbetsplatser- Sten Wallin, ESAB.
14:40 - Roboten som personlig tränare? Utvecklingsforumet Robotdalen visar nya robotar för
rehabilitering och träning. Dessutom möter vi den nya ICA-roboten som servar framtidens butik- Erik Lundqvist, Robotdalen.
14:50 - Nordens största robotutställning. Vi tar en titt på Nordens största utställning av robotar där vi fårse hur Nordens mest framgångsrika verkstadsföretag utnyttjar avancerad automation- Johnny Jarhall, ordförande Swira.
15:05 - 800 Mkr ny produktionsteknik är resultatet av MERA-programmet. Svenskfordonsindustri, myndigheter och fack samlas Tekniska Mässan för att diskutera framtiden- Margareta Groth, Vinnova.
15:10 - Möt telefonen som berättar det du inte ser. Ny radiobaserad informationsteknik förvandlar
telefonen till en personlig uppläsare av viktig information, till exempel i butiker - Ove Carnemyr, RFID Nordic och Gunnar Ivansson, Learning Well
15:25 - De omöjliga prylarna. Ny helt digitaliserad produktutveckling har gjort det möjligt att konstrueraprodukter som inte varit möjliga med traditionella metoder. Se produkterna och tekniken bakom- Mats Forssén, CityData
15:35 - Den dolda tekniken exploderar. Embedded Technology växer och skriker efter nytt folk.
Konstruktionsutmärkelse, nationell konferens, ungdomspaneldebatt, innovationsutställning och
ungdomstävling. Allt händer på Tekniska Mässan och vi tittar på ett par nya innovationer däribland
"Osynliga stängslet", "Skakkameran" och "Superdatorn".- Johan Nordin, ordförande för Embedded Technology inom IM-föreningen.

Datum och tid:
Måndag 20/10, Kl. 14.00

Plats:
Presscenter, Stockholmsmässan i Älvsjö.
Ingång via huvudentrén, följ skyltning och anvisningar.

För ytterligare information, kontakta:
Roger Blomqvist, pressansvarig
Tfn: 070-550 94 10 eller roger.blomqvist@informedia.se

Björn Lindforss, projektledare Tekniska Mässan
Tfn: 08-749 44 48 eller 070-789 44 48
bjorn.lindforss@stofair.se

Ida Mlowe, Stockholmsmässans presstjänst
08-749 44 13 eller ida.mlowe@stofair.se

www.tekniskamassan.se

Välkommen!

Vi är tacksamma för svar senast 17/10 till:
Stockholmsmässans Presstjänst: press@stofair.se (alt. fax nr: 08-749 91 17)

Stockholmsmässan är Nordens ledande arrangör och genomför varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 8 000 journalister från hela världen.