Inside Scandinavian Design – en utställning om arbetet och värdena inom den skandinaviska möbelindustrin

Vilka värden står modern skandinavisk möbelindustri för? Vilken roll spelar innovation, hantverk och närhet mellan konstruktion och produktion i skapandet av en möbel? Och hur håller produktionslandskapet på att förändras med tanke på den ökade betydelsen av miljöfrågor? På Stockholm Furniture & Light Fair, 3-7 februari 2015, visas utställningen Inside Scandinavian Design som belyser viktiga aspekter av arbetet bakom skandinaviska möbler.

Inside Scandinavian Design är ett samarbete mellan Stockholm Furniture & Light Fair och TMF, Trä- och möbelföretagen och skapas av designduon Färg & Blanche, som gör ett urval av produkter från flera utställande företag. Utställningen följer produkten från idé till förverkligande och visar processen för utformning, utveckling och produktion, liksom de utmaningar som ligger i att skapa något som håller länge på marknaden.

- När jag reser och träffar företag runt om i Sverige så ser jag vilka fantastiska historier som finns bakom många möbler. Med utställningen vill vi tydliggöra för kunden att det finns så mycket mer bakom en möbel än det som man ser med blotta ögat, säger Cecilia Ask Engström, chef branschutveckling, TMF.

- Som mötesplats för skandinavisk design känns det självklart att sätta fokus på den skandinaviska möbeln. Frågeställningen är angelägen. Det är viktigt med medvetna konsumenter som gör genomtänkta val, menar Cecilia Nyberg, projektchef för Stockholm Furniture & Light Fair.

Utställningen gestaltas och kureras av Färg & Blanche. De kommer att skapa en träpaviljong som omfamnar utställningen, för att ge besökaren en känsla av att komma in i en stor möbelkonstruktion och där upptäcka berättelser om olika möbler och arbetet och värdena som ligger bakom.

- Det är ett spännande uppdrag och en ära att lyfta arbetet som finns bakom vår industri, med dess tradition, innovation och fina produktion. I utställningen vill vi visa goda exempel på hur arbetet med att skapa en möbel går till, sådant som normalt sett inte syns på en mässa eller står i en pressrelease. Det finns många intressanta historier att berätta, säger Fredrik Färg och Emma Marga Blanche.

För mer information besök www.stockholmfurniturefair.com eller kontakta:
Cecilia Nyberg, projektchef, tel 08-749 43 86, cecilia.nyberg@stockholmsmassan.se
Lotta Signeul, pressansvarig, tel 08-749 43 36, lotta.signeul@stockholmsmassan.se

Stockholm Furniture & Light Fair är världens största mötesplats för skandinavisk möbel- och belysningsdesign. Här möter inhemska och internationella besökare det mest kompletta utbudet av skandinaviska möbler, kontor, design, textil, belysning och övrig inredning för såväl hem- som offentlig miljö. Parallellt med Stockholm Furniture & Light Fair pågår även Stockholm Design Week.