J Craft Torpedo – en smaragd

J Craft Torpedo – en smaragd

Roger Moore döpte den första J Craft Torpedo i Monte Carlo 2009. Med 18 lager lack glänser hon som en smaragd. Nu premiärvisas J Craft Torpedo R i Sverige på Scandinavian Boat Show. Mässan öppnar den 9 november på Stockholmsmässan.

En av de största attraktionerna på årets Scandinavian Boat Show kommer definitivt vara den svenskbyggda J Craft Torpedo. Varför? Jo, för att som det står i broschyren: ”På J Craft gör vi vårt bästa för att belöna den goda smaken hos människor genom att göra fantastiska båtar. J Craft Torpedo är en förlängning av en livsstil, där romantik och vänskap, varma solnedgångar och salt luft möts. J Craft Torpedo förkroppsligar kärleken till livet och skänker uppskattning för den som följer sina passioner, på det mest sofistikerade sätt som går.”

– J Craft har ställt ut på Monaco Yacht Show, Salon Nautique Cannes, Düsseldorf Boat Show, Miami Yacht Show, Fort Lauderdale Yacht Show, Berlin Boat Show, Abu Dhabi Yacht Show och nu kan vi på Scandinavian Boat Show premiärvisa J Craft 42 på den svenska marknaden. Det känns exklusivt, säger Thomas Sandberg, projektledare för Scandinavian Boat Show.

Lillasystern J Craft 38 som sjösattes år 2000 fick stor uppmärksamhet på Scandinavian Boat show. Linjerna från den känns igen i nya J Craft Torpedo.

– Företaget J Craft har hittills sålt 16 stycken J Craft Torpedo. De flesta av dem bryter vågorna i Medelhavet, Frankrike, Monaco, Italien, Spanien men även i USA, Schweiz, Tyskland, Ukraina, Ryssland samt Sverige och en båt tjänstgör som tender till en superyacht på 85 meter, säger Johan Attvik, ansvarig för designarbetet.

J Craft Torpedo byggs i Sverige, på Gotland. Initiativtagaren Johan Attvik som varit ansvarig för designarbetet har till sin hjälp haft bland andra Håkan Södergren, Naval Architect. Båten är 12,6 meter lång, 3,6 meter bred. Motorerna är dubbla Volvo-Penta IPS IPS 400 eller IPS 600. Toppfart: 49 knop.

Fyra mässor samma helg
En nyhet på årets Scandinavian Boat Show i år är Winter Show 2011, en mässa i mässan som visar vintersportprodukter och olika turistmål för vintersport.  Parallellt med båtmässan och Winter Show går också mässan Mitt kök, nordens största publika mässa för alla som älskar mat och dryck samt Allt för hälsan, en inspirations- och kunskapsmässa för alla som bryr sig om sin hälsa.

– Det blir en härlig helg med mat, hälsa, båtar och skidor, säger Thomas Sandberg, projektledare för Scandinavian Boat Show.

För mer information:
Thomas Sandberg, projektledare, 08-749 44 94, thomas.sandberg@stofair.se
Mats Hagman, pressansvarig, 070-628 12 10, mats.hagman@informedia.se

Bilder: kontakta Mats Hagman, mobil: 070-628 12 10, e-post: mats.hagman@informedia.se