Let´s Do It visar hur man gör

Let´s Do It visar hur man gör

Hur böjer man trä och stål? Vad skall man tänka på när man vill göra en stol av plast? Hur får man till en bra fog? På Stockholm Furniture Fair och Northern Light Fair 2010 får besökarna svar på sina frågor i utställningen "Let´s Do It!"

I Greenhouse, Stockholm Furniture Fairs hall för fristående formgivare och designskolor visas utställningen "Let´s Do It!" som är sammanställd av Materialbiblioteket. Utställningen visar traditionella och moderna metoder och material för möbelproduktion och inredning.Exempelvis visas metoder som vakuumformning,formsprutning, stansning och ytbehandlingar på ett lättbegripligt sätt. "Let´s Do It!" visar också exempel på hur olika sorters sömmar påverkar möbelns slutgiltiga form. I samband med utställningen anordnas också ett seminarieprogram.

-Syftet med utställningen är att utbilda och inspirera arkitekter. Men även de möbelhandlare som vill få en djupare förståelse för vad det är de säljer har nytta och glädje av utställningen. Med olika tillverkningsmaterial som utgångspunkt förklaras vilka möjligheter som låter formtanken bli till verklighet, säger Björn Florman, Materialbibliotektet.

Materialbiblioteket grundades 2005 som ett fristående företag vid Telefonplan i Stockholm av Oliver Schmidt och Björn Florman. På Materialbiblioteket kan besökarna få information och inspiration av fler än 2000 olika materialprover. Materialbibliotekets viktigaste syfte är att överbrygga kommunikationsglappet mellan den tekniska industrin och Sveriges alla formgivare.Materialbiblioteket anlitas även regelbundet för att föreläsa om ämnen som materialtrender och miljövänliga material.

Nästa Stockholm Furniture Fair och Northern Light Fair äger rum 9-13 februari, vecka 6, 2010 med ny hall som ger ytterligare 10 000 kvm och nya veckodagar; tisdag - lördag.

För mer information om utställningen besök www.stockholmfurniturefair.com, www.materialbiblioteket.se eller kontakta Lotta Signeul, pressansvarig affärsområde inredning, mat och mode, telefon 08-749 43 79 eller lotta.signeul@stofair.se

Stockholmsmässan är Nordens ledande arrangör och genomför varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 8 000 journalister från hela världen.