Många branschmöten och prisutdelningar under Train & Rail

Många branschmöten och prisutdelningar under Train & Rail

Med Train & Rail skapas en mötesplats för hela branschen. Ett ypperligt tillfälle att passa på och förlägga olika möten – och att dela ut branschpriser. Train & Rail går den 25-27 april på Stockholmsmässan.

Train & Rail är en mässa av branschen, för branschen. Den är skapad av branschorganisationer som länge velat ha en mässa som tar ett brett helhetsgrepp om den nordiska järnvägs- och spårvägsbranschen. Det innebär att Train & Rail kommer samla representanter för branschens fulla bredd på en och samma plats, från producenter och entreprenörer till beslutsfattare. Och såklart även medlemmar i branschorganisationerna. Därför har flera branschorganisationer beslutat sig för att förlägga olika möten på Train & Rail.

– Eftersom hela den nordiska spårbranschen samlas på ett och samma ställe under tre dagar blir det enkelt att utnyttja tiden effektivt och förlägga exempelvis års- och styrelsemöten på mässan. Det blir många flugor i en smäll när man kan ta vårens viktiga möten på en och samma gång, säger Monika Johannesen, projektledare på Train & Rail.

Swedtrain, Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer (FSJ), Forum för Nordiskt Järnvägssamarbete (NJS), JBS och Swerig ska alla ha årsmöten och/eller styrelsemöten på Train & Rail. Spårvägsstäderna har dessuom valt att samköra hela Spårvägsforum med Train & Rail på Stockholmsmässan i riktigt stora konferenslokaler, med tanke på att Spårvägsforum blev fullbokat senast.

Examenspris och Säkerhetspriset
Under Train & Rails mässmiddag passar två branschorganisationer dessutom på att dela ut priser. Swedtrain delar ut 2023 års examenspristävling, ett pris på 15 000 kronor som delas ut till ett examensarbete med järnvägsinriktning gjort på ett svenskt universitet eller högskola. Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer, FSJ, delar samtidigt för första gången ut det nyinstiftade Säkerhetspriset, vilket ges till ett team eller enskilda personer som genom sitt engagemang och samverkan säkerställer en trygg och säker arbetsmiljö.

Hur ska man gå till väga om man också vill ha möten eller prisutdelningar under Train & Rail?
– Vi efterlyser fler prisutdelningar inom järnvägsbranschen, och upplåter gärna plats åt dem för prisutdelning under middagen. Om någon vill ha lokaler för ett möte så tar vi gärna en dialog kring det. Då går det bra att skicka ett mejl till trainrail@stockholmsmassan.se, säger Monika Johannesen.

Om Train & Rail
Train & Rail är branschens nya mötesplats som arrangeras av Stockholmsmässan och Swedtrain i samarbete med Järnvägsentreprenörerna, NJS – Forum för Nordiskt Järnvägs Samarbete, Spårvagnsstäderna, Svensk Kollektivtrafik, Swerig och Tågföretagen. Läs mer här: trainrail.se