Mångfald och medvetenhet i Greenhouse

Mångfald och medvetenhet i Greenhouse

Formgivare och designskolor från hela världen inbjuds att söka till Greenhouse, Stockholm Furniture & Light Fairs område för oetablerade formgivare. Nu har juryn valt vilka som får ställa ut 2019. Kajsa Melchior Eriksson, Begüm Cana Özgür och Nikolaj Thrane Carlsen är några av de utvalda. Sammanlagt deltar 37 formgivare/designgrupper och 29 designskolor från 20 länder. De internationella designskolorna är fler än någonsin. Nytt för kommande upplaga är att utmärkelsen Best Performance - selected by the Greenhouse jury delas ut i samarbete med Volvo Studio.

Kajsa Melchior Eriksson studerar sista året på masternivå på Konstfack i Stockholm. Hon har en examen från HDK, Högskolan för design och konsthantverk, i Göteborg och har jobbat fyra år på Wingårdhs arkitektkontor.

- Jag ser fram emot att prata med andra unga formgivare och se allas bidrag, liksom att få diskutera mitt arbete med branschkollegor och nyfikna besökare. I Greenhouse kommer jag att visa några skulpturer jag gjutit i sand. Jag ser mina skulpturer som en hybrid mellan möbel och form och vill lyfta nyfikenhet för naturen och dess processer, samt ifrågasätta vår syn på form och funktion.

Begüm Cana Özgür är designer från Turkiet med en bakgrund inom inredningsarkitektur. 2014 startade hon sin studio i Istanbul.

- Det är spännande att få dela mitt arbete med en ny publik och att möta den skandinaviska designscenen. Jag kommer att visa upp verk som tolkar de lokala hantverkstraditionerna i Turkiet – i modern design, en väggavdelare och en textildesign utvecklad för att integrera fler kvinnor i produktionsprocessen. Produkterna är tillverkade av lokala kvinnor från Harran och kvinnliga syrianska flyktingar i Harrans flyktingläger. Verken tar upp designens roll i sociala omvandlingar.

Nikolaj Thrane Carlsen är från Köpenhamn. Han tog examen från KADK, Kunstakademiets Designskole i Köpenhamn, i november 2017. Med sitt egna sitt företag TangForm vill han bidra till att skapa framtidens hållbara möbler.

- Det är en ära för mig att få den här chansen att ställa ut i Stockholm. Jag ser fram emot att få visa upp mina hållbara möbler tillsammans med andra formgivare. Mina förväntningar är att skapa relationer, att bli inspirerad och att lära mig mer om miljövänliga material och produkter. Jag hoppas på att träffa tillverkare som kan vara intresserade av mina verk. Jag visar upp en fåtölj där sittdelen är gjord av 100 procent biologiskt nedbrytbart kompositmaterial av sjögräs. Möbeln hjälper till att rikta uppmärksamhet mot sjögräs som ett viktigt hållbart tillverkningsmaterial där även estetik och kvalitet kan bibehållas. Fokus ligger på en cirkulär ekonomi.

Best Performance – selected by the Greenhouse jury

Från och med 2019 kommer utmärkelsen Best Performance – selected by the Greenhouse jury att delas ut i samarbete med Volvo Studio. Juryn bedömer utställarnas presentationer i montrarna samt produkterna utifrån Greenhouse värdeord; nyfikenhet, innovation och hållbarhet. Målsättningen är att uppmuntra formgivarna att tänka på helheten och presentera sin design på ett genomtänkt sätt. Vinnaren får 5 000 Euro och prisutdelningen äger rum den 5 februari på Greenhouse-scenen.

Juryn för Greenhouse 2019 består av Anya Sebton, designer, Jens Fager, designer; John Löfgren, designer och Monica von Schmalensee, arkitekt.

Stockholm Furniture & Light Fair äger rum 5-9 februari 2019 på Stockholmsmässan.

För mer information besök www.stockholmfurniturefair.comeller kontakta:
Cecilia Nyberg, projektchef, tel +46 8 749 43 86, cecilia.nyberg@stockholmsmassan.se
Lotta Signeul, pr-ansvarig, tel +46 8 749 43 36, lotta.signeul@stockholmsmassan.se

Stockholm Furniture & Light Fair är världens ledande mötesplats för skandinavisk möbel- och belysningsdesign. Här möter inhemska och internationella besökare det mest kompletta utbudet av skandinaviska möbler, kontor, design, textil, belysning och övrig inredning för såväl hem- som offentlig miljö. Parallellt med Stockholm Furniture & Light Fair pågår även Stockholm Design Week. www.stockholmdesignweek.com