Mässan S.E.E. lockar svenska storföretag

Mässan S.E.E. lockar svenska storföretag

Den nordiska elektronikindustrins tummelplats S.E.E. lockar svenska storföretag. I år har bland andra Ericsson, Volvo, ABB och Scania valt att medverka med talare - något som ytterligare vidgar perspektivet i ett redan omfattande seminarieprogram. S.E.E. arrangeras 19-21 april av Svensk Elektronik tillsammans med Stockholmsmässan, på Kistamässan.

Scandinavian Electronics Event (S.E.E.) slår upp dörrarna den 19 april på Kistamässan. Invigningstalare är Mats Odell, ordförande i Smartare Elektroniksystem.

– Kreativitet och innovationsförmåga inom elektronikområdet blir allt viktigare och påverkar företagens konkurrenskraft, stora som små. Det är viktigt att hela tiden utveckla sin kunskap och sitt affärsnätverk. S.E.E. är en utmärkt arena för allt detta, säger Mats Odell som även deltar i den efterföljande paneldebatten.

Paneldebatten kommer att handla om innovationskraft och hur man kan underlätta för företag att snabbare komma ut med sina idéer på marknaden. S.E.E. bjuder även på ett fullmatat seminarieprogram. Flera bolag är på plats och delar med sig av sina kunskaper och syn på framtiden.

– S.E.E. är en bra samlingsplats för att få insikter i vad som händer inom elektronikindustrin i Skandinavien och övriga världen, säger Sara Mazur, chef Ericsson Research, key note speaker och deltagare i den inledande paneldebatten om svensk innovationskraft. Ett område där vi ligger bra till, i alla fall om bedömningen görs utifrån den rapport som European Patent Office publicerade den 3 mars i år. Enligt den placerar sig Sverige på ”patentligans” tredjeplats.

– I Sverige finns också en bra baskompetens. Utmaningen är att säkra återväxt och främja studenters intresse för tekniska högskolor, säger Sara Mazur och pekar på en annan viktig komponent för svensk innovationskraft, den industrisamverkan som kommit igång och som ska leda till korsbefruktning mellan industrier.

5G och självkörande bilar
Förutom sin medverkan i debatten finner vi Sara Mazur även i seminarieprogrammet med en presentation av nästa generations kommunikationsnät, 5G. Från Ericsson kommer även Björn Ekelund som talar om nytänkande och innovationer som leder till ökad konkurrenskraft. En föreläsning som innehåller flera konkreta exempel.

Självkörande bilar är högaktuellt och fordonen har skapat rubriker världen över. En ledande aktör inom området är Volvo. Key note speaker Martin Hiller från Volvo berättar på mässan om företagets DriveMe-projekt.

– Ett trafiksystem består av fordon, infrastruktur, förare, lagar och förordningar. Alla delar i detta pussel kommer behöva ändras och anpassas för att få ut maximalt av självkörande bilar. I DriveMe-projektet utforskar vi just dessa frågor, säger Martin Hiller och fortsätter.

– Under de kommande åren kommer vi att släppa ut många självkörande bilar på vägarna runt Göteborg. Mitt eget fokus i det arbetet är på vad som behöver ändras i bilen, och då främst bilens elektriska och elektroniska system.

Kompletterande arenor för möten
Även Martin Hiller ser stora fördelar med en mötesplats som S.E.E.

– Mötet mellan människor och chansen till direkta och snabba utbyten av information, åsikter, kunskap och erfarenhet oerhört mycket värt. Internet är också en utomordentlig mötesplats eftersom det kan frigöra oss från fysiska begränsningar i tid och rum. De två arenorna kompletterar varandra, konstaterar Martin Hiller.

Exempel på andra talar från svenska storföretag är Göran Manske, ABB, som kommer att måla upp bilden av en ny värld med samarbetande robotar. Magnus Hahn, Scania, ger en historisk presentation av Scanias R&D funktion och ger även en beskrivning av vad som ligger till grund för företages forskning, hur planering och samarbete går till. Presentationen avrundas med en redovisning av konkreta exempel.

– Jag är glada och stolt att flera av Sveriges mest framgångsrika företag väljer att vara representerade på S.E.E. 2016. Deras deltagande bidrar i hög grad till mässans starka profil. Dessutom visar de på vikten av att kunna erbjuda mötesplatser där experter inom olika områden kan träffas, diskutera och utbyta erfarenheter, säger Magnus Eriksson, projektchef för S.E.E.

S.E.E. pågår 19-21 april på Kistamässan och förutom ett mycket starkt seminarieprogram och mer än 170 utställande företag arrangeras även ett flertal andra intressanta aktiviteter. Bland dem Matchmaking med fokus på nya idéer och stärkt innovationskraft. Dessutom Live Production, 250 m2 upplåtna för tillverkning av avancerade kretskort, inför ögonen på besökarna. På mässans öppningsdag den 19 april finns även möjlighet att besöka konferensen Kraftforum som för första gången hålls i Stockholm på Kistamässan.

– Elektronik är grundmotorn i hela den digitaliseringsvåg som pågår, med nya ”tänkande” produkter och system. Det ställs allt högre krav på företagen att hålla sig framme och ha koll på den senaste kunskapen och ha kontakt med de många aktörerna som är med och tar fram allt det nya. Det är därför vi i kraft av våra medlemmar har skapat S.E.E. som en samlad arena för ökad konkurrenskraft genom ny kunskap och nya affärer, säger Lena Norder VD för Svensk Elektronik.

För mer information besök www.see-event.se eller kontakta:
Magnus Eriksson, projektchef, 08-749 43 30, magnus.eriksson@stockholmsmassan.se
Magnus Deutgen, pressansvarig, 070 733 46 02, magnus@op3.se