Materialbiblioteket flyttar till Stockholmsmässan – skapar unikt kompetenscenter för designer och arkitekter

Materialbiblioteket, ett unikt kompetenscenter för materialtrender och bearbetningsmetoder, flyttar snart till Stockholmsmässan. Därmed får Nordens största mäss- och kongressanläggning en egen mötesplats för yrkesverksamma designer, arkitekter och produktutvecklare.

– Det här innebär att vi stärker Stockholmsmässans roll som mötesplats för kunskap och inspiration. När Materialbibliotekets kunskaper och stora samling inspirerande materialprover kombineras med vår erfarenhet som mötesarrangör, skapas helt nya förutsättningar för kreativa möten, säger Stockholmsmässans vd Patric Sjöberg.

Under loppet av ett år besöker majoriteten av landets yrkesverksamma arkitekter, designer och produktutvecklare någon av Stockholmsmässans stora branschmässor. Stockholm Furniture & Light Fair, Nordbygg, Manufacturing & Automation Expo och Formex är exempel på evenemang med en publik som är mycket attraktiv för den materialtillverkande och materialbearbetande industrin.

– För besökarna fungerar Materialbiblioteket som en stor verktygslåda full med inspiration och information. Flytten till Stockholmsmässan kommer att bli ett lyft för både dem och oss, med helt nya möjligheter att presentera materialet på ett sätt som tilltalar besökaren, säger Björn Florman som är en av Materialbibliotekets två grundare.

Materialbibliotekets viktigaste uppgift är att i en inspirerande miljö överföra kunskap om konstruktionsmaterial och bearbetningsmetoder från industrin till arkitekten, designern och produktutvecklaren. I designprocessen är det mycket viktigt att kunna se, klämma och känna på olika prover då ett material eller en bearbetningsmetod ska väljas.

– Näringslivet i Stockholmsregionen är fullt av innovativa företag, med allt från globala jättar till mindre designkonsulter och arkitektkontor med världsrykte. Det här blir en kreativ mötesplats som är till för dem, säger Patric Sjöberg.

För mer information, kontakta:
Björn Florman, Materialbibliotekets grundare, bjorn.florman@materialbiblioteket.se 073 – 20 20 230
Patric Sjöberg, vd Stockholmsmässan, patric.sjoberg@stockholmsmassan.se  070 – 789 43 02
Helena Nilsson, marknads- och kommunikationschef Stockholmsmässan, helena.nilsson@stockholmsmassan.se  070 – 789 44 19

FAKTA OM MATERIALBIBLIOTEKET

Sveriges största kommunikationsplattform för företag som vill nå de föreskrivande leden

Materialbiblioteket grundades 2005 av Oliver Schmidt och Björn Florman. Förutom att driva den permanenta materialutställningen anlitas Materialbiblioteket regelbundet för föreläsningar och workshops på de större högskolorna för design och arkitektur i både Sverige och övriga Europa. Materialbiblioteket producerar också specialutställningar med temat material, bearbetningsmetoder och materialtrender för arkitekter, designer och produktutvecklare.

Materialbibliotekets permanenta utställning med mer än 2 000 materialprover kommer att finnas tillgänglig året runt, och personer som arbetar inom de kreativa näringarna kan besöka centret utan kostnad. Det ger arkitekter, designer och produktutvecklare möjlighet att låta sig inspireras av materialtillverkande och materialbearbetande företag även när det inte pågår mässaktiviteter i Stockholmsmässans anläggning.

– För den materialtillverkande och materialbearbetande industrin fungerar Materialbiblioteket som en slags annons i 3D. Designcentrets miljö lämpar sig också utmärkt för produktlanseringar riktade till de föreskrivande leden. Skillnaden mot till exempel annonser i tidningar är att besökaren kan se, klämma och känna på produkten. Ingen webbsida eller broschyr i världen kan slå det som förmedlas vid en fysisk kontakt, säger Björn Florman.

Materialbiblioteket ställer ut på Stockholm Furniture & Light Fair den 7-11 februari på Stockholmsmässan, monter AG:82

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 8 000 journalister från hela världen.