Morgondagens designstjärnor i Greenhouse

Morgondagens designstjärnor i Greenhouse

Greenhouse, Stockholm Furniture & Light Fairs hall för unga och oetablerade formgivare,är språngbrädan för många av morgondagens designstjärnor. Nu har juryn valt vilka som ställer ut 2017. Lies-Marie Hoffmann, Frag Woodall, Studio Føy och yuue design är några av de utvalda. Sammanlagt deltar31 formgivare eller designgrupper och 31 designskolor från 18 länder.

Lies-Marie Hoffmann är en tysk inredningsarkitekt, möbelformgivare och skulptör baserad i Sverige. År 2010 fick hon internationell uppmärksamhet med sin timmersoffa i projektet "hyllning till almarna" när hon tog examen från Konstfack, universitetet för konst och hantverk i Stockholm. År 2014 vann hennes design för den första Aesop-butiken, tillsammans med arkitektbyrån In Praise of Shadows i Stockholm, Design S Award för möbler och inredning. Centralt i Lies-Maries design är en stark hållbarhetstanke, som syftar till att förbättra människors relation till naturen.

– Det är min kärlek till almarna som driver mig. Genom att vara i nära kontakt stadsplaneringskontoret i med Stockholm får jag tillgång till de massiva trädstammarna från almar som annars skulle brännas upp, berättar Lies-Marie Hoffman.

Lies-Marie återanvänder de annars förlorade träden i den offentliga miljön genom att skapa tillgängliga och användbara möbler. I Greenhouse visar hon en ny pall- och sidobordkollektion. Lies-Marie stöds av STIHL.

Frag Woodall har en examen i industridesign från University of Technology i Sydney. Hans designstudio, Mr.Fräg, sätter fokus på inredning, möbelbelysning och produkter för hemmet. Det centrala i hans designfilosofi är att skapa funktionella produkter som en poetisk känsla och humor.I Greenhouse visas serien "Cloud Tables" som består av tre olika bord i olika höjder och storlekar, "Matisse Chair" som har en tydlig referens till en konstnärs staffli och palett samt "Dowel", som är en stolfamilj.

– Att ställa ut på Greenhouse är en otrolig möjlighet eftersom det är en unik plattform att visa upp mitt arbete på för ledande skandinaviska varumärken. Dessutom är det en viktig internationell scen där det finns möjlighet att ge besökarna en inblick i modern australiensisk design, säger Frag Woodall.

Studio Føy är en designduo är baserad i Oslo och består av Guro Sørbø Midtun och Siri Line. Studion grundades 2016.

– Våra produkter är skapade med en lekfullhet, som både gör vårt jobb roligare och som förhoppningsvis tillför något extra till produkterna. Vi utvecklar produkter med idén om att användaren ska kunna addera sin egen lekfullhet, berättar Studio Føy.

Duon strävar alltid efter att göra produkter som har ett värde för användaren, och ge dem en design som inte påverkas av trender. I Greenhouse visar de en stapelbar ljusstake "Stable", en bänk med flexibla kuddar "Pusle" och en pall inspirerad av en flamingofågel, "Flamingo".

yuue design är en designstudio baserad i Berlin, Tyskland, grundad av WENG Xinyu och TAO Haiyue, som har studerat vid Bauhaus University, Weimar. Studion skapar belysning, möbler, produkter och installationer för hemmet och för kunder över hela världen. yuue designs verk kännetecknas av ett unikt sätt att lyfta fram de interaktiva och emotionella aspekterna i användarupplevelsen. På mässan planerar de att ställa ut två lampor och ett hyllsystem.

– Vi vill skapa produkter som överensstämmer med vår samtid, både i funktion och estetik. Vi inspireras av nordisk produktdesign och genom att kombinera vår österländska kulturella bakgrund och vad som fungerar nu så hoppas vi kunna vara med och definiera modern design, säger yuue design.

Formgivare och designskolor från hela världen inbjuds att söka till Greenhouse. Juryn för Greenhouse 2017 består av Gabriella Gustafson, designer och arkitekt; Jens Fager, designer; John Löfgren, designer och Monica von Schmalensee, arkitekt.

Stockholm Furniture & Light Fair äger rum 7-11 februari 2017 på Stockholmsmässan.

För mer information besök www.stockholmfurniturefair.com eller kontakta:
Cecilia Nyberg, projektchef, tel +46 8-749 43 86, cecilia.nyberg@stockholmsmassan.se
Lotta Signeul, pressansvarig, tel +46 749 43 36, lotta.signeul@stockholmsmassan.se

Stockholm Furniture & Light Fair är världens största mötesplats för skandinavisk möbel- och belysningsdesign. Här möter inhemska och internationella besökare det mest kompletta utbudet av skandinaviska möbler, kontor, design, textil, belysning och övrig inredning för såväl hem- som offentlig miljö. Parallellt med Stockholm Furniture & Light Fair pågår även Stockholm Design Week.www.stockholmdesignweek.com