Nollvision och krishantering på Nordic Safety Expos seminarieprogram

Nordens nya mötesplats för personlig skyddsutrustning, mässan Nordic Safety Expo, invigs den 14 oktober med en paneldebatt. Debatten, med rubriken ”Ditt skydd – Ditt ansvar?”, handlar om nollvision mot dödsolyckor i arbetslivet. En programpunkt på torsdagen, den 16 oktober, handlar om när det absolut värsta, det som inte får hända, ändå händer. Det är ett samtal om hur man på Sveriges Radio hanterade krisen efter mordet på Nils Horner.

Vad krävs för att vi ska nå en nollvision mot dödsolyckor på våra arbetsplatser? 2013 rapporterades 35 dödsolyckor i Sverige enligt statistik från Arbetsmiljöverket. Det är i och för sig är en minskning från tidigare år men långt från en nollvision. Efter 7 månader i år har redan 31 dödsolyckor rapporterats.

– Lennart Persson leder en debatt om hur vi ska nå den uppsatta nollvisionen. Hur kan vi skydda oss, vems är ansvaret, vilka hinder finns längs vägen och vad krävs för att vi ska nå dit? Det är frågor som jag hoppas ska engagera våra besökare, säger Magnus Eriksson, projektchef för Nordic Safety Expo på Stockholmsmässan.

I paneldebatten återfinns bland annat Johan Lindholm, ordförande Byggnads, Ola Månsson, VD för Sveriges Byggindustrier, Håkan Olsson, chef för Inspektionsavdelningen på Arbetsmiljöverket och riksdagsledamoten Raimo Pärssinen (S).

– Jag hoppas att många kommer till Nordic Safety Expo och tar del av den kunskap som vi faktiskt bjuder på, säger Magnus Eriksson. Besöket kan vara värt mycket för en arbetsgivare eftersom det som visas på mässan och som sägs i våra kostnadsfria seminarier syftar till att förebygga såväl arbetsplatsolyckor som risker för ohälsa.

Krishantering
En av torsdagens programpunkter blir ett samtal om Sveriges Radios krishantering efter mordet på Nils Horner. Om chocken, sorgen och krisen och om hur arbetet samtidigt måste rulla på. Deltagare i samtalet är Anne Lagercrantz, Ekochef och Finn Isaksson, säkerhetschef på Sveriges Radio.

Nordic Safety Expo erbjuder tillsammans med medarrangören BPS, Branschföreningen för Personlig Skyddsutrustning, dagligen kostnadsfria intressanta seminarier på mässgolvet.
Mässan pågår mellan den 14 och 16 oktober och går parallellt med det väletablerade evenemanget SKYDD 2014 – norra Europas viktigaste mötesplats inom säkerhet, brand och räddning.

Länkar till:
Mässan seminarieprogram (med reservation för eventuella ändringar)
Nordic Safety Expo 2014Nordic Safety Expo 2014
BPS, Branschföreningen för Personlig Skyddsutrustning BPS, Branschföreningen för Personlig Skyddsutrustning

Inspiration och kunskap, affärsmöjligheter och nya vänner. Stockholmsmässan är Norden största mötesplats med ett 70-tal branschledande mässor och hundratals nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang varje år.