Nominerade till designpriset Formex Nova – årets nordiska formgivare 2017

Nominerade till designpriset Formex Nova – årets nordiska formgivare 2017

Nu är de nominerade utsedda till Formex designpris Formex Nova – årets nordiska formgivare som delas ut den 23 augusti. Priset instiftades av inredningsmässan Formex för sju år sedan för att främja god, nordisk design. Utmärkelsen går till en ung formgivare verksam inom Norden och pristagaren utses av en expertjury.

Antrei Hartikainen – Finland

Antrei Hartikainen är 25 år och möbelmästare med examen som både trähantverkare och möbelsnickare. Han bor i Fiskars by i Finland där han arbetar för det finska trä- och designföretaget Nikari Oy samtidigt som han genomför egna designprojekt. Antrei Hartikainen har koncentrerat sig på trädesign: design, prototyper och tillverkning av träbaserade produkter, föremål, möbler och skulpturer. Formgivningen av hans egna enkla möbler fungerar som en motvikt till de mer unika, känsliga och poetiska mindre föremålen. I de flesta verk lyfter han fram fram de olika möjligheterna med trä. Han finner inspiration i naturen. Det gäller i synnerhet skulpturerna och de mindre föremålen. Han får också inspiration av hur ljus och skuggor leker på olika typer av ytor.

Juryns motivering: Antrei Hartikainens arbeten är vackra, sinnliga och skira. Samtidigt bygger de på ett gediget hantverkskunnande. Han gör vardagen vackrare med sina skickligt formgivna vardagsvaror. Imponerande är också hans bredd med allt från funktionella produkter till rena konstobjekt.

Emilie Dissing Wiehe - Danmark

Emilie Dissing Wiehe är 29 år och bor i staden Tikøb på Nordsjälland. Hon tog examen från The Royal Danish Academy of Fine Arts Schools of Architecture, Design and Conservation 2015, med MA-projektet RO – til forvirrede hoveder og rastløse hænder. Projektet har en inriktning på demens och hur man kan lindra förvirrade och oroliga känslor som ofta följer sjukdomen. Emilie Dissing Wiehe använder ofta sin bakgrund som textildesigner för att skapa produkter med en speciell taktil och visuell dimension. Hon vill att hennes design ska påverka vardagen, stimulera sinnena och addera en lekfull och poetisk känsla i omgivningen. Hon fokuserar ofta på en specifik demografisk grupp – till exempel barn eller äldre – eftersom hon tror att design kan tillföra ett estetiskt och känslomässigt värde för produkter som vanligtvis görs för att vara praktiska och funktionella. Hon uppskattar och inspireras av att samarbeta med andra yrkesgrupper och tror att tvärprojekt ofta leder till de starkaste designlösningarna.

Juryns motivering: Emilie Dissing Wiehe är en socialt driven designer. Hennes formgivning är lekfullt experimenterande, sinnlig, taktil och lockar till interaktivitet. Hon gör produkter med en tydlig tanke där det handlar mindre om det visuella men så oändligt mycket mer om vad produkten kan göra för sin användare.

Qian Jiang – Sverige

Qian Jiang är 31 och har en kandidatexamen från Jiangnan University 2008. Han arbetade som industridesigner på två designbyråer i Shanghai fram till 2011, då han började läsa masterprogrammet i industridesign vid Lunds universitet. Från 2012 till 2014 arbetade han som möbeldesigner på två designföretag i Köpenhamn; Nicholai Wiig Hansen Studio och Normann Copenhagen. För närvarande är han baserad i Stockholm där han 2015 satte upp Studio Dejawu med fokus på design av möbler och vardagsföremål. Balansen mellan funktion och estetik är viktig och Qian Jiang bäddar alltid in en berättelse i sin design: en känsla av obekant förtrogenhet som triggar ens minne. Design för Qian Jiang är som att skriva dagbok, den hänför sig till hans minnen av människor och kära stunder. Att dokumentera det han upplevt och utforska hur man förvandlar dessa erfarenheter till objekt som man kan relatera till - slutresultatet blir som en behållare för minnet. Denna tankegång ger honom kontinuerlig kraft. Inspirationen kommer från minnen och upplevelser i vardagen, i synnerhet glada och dyrbara barndomsminnen.

Juryns motivering: Qian Jiang är industridesigner – poetisk och funktionell på samma gång. Han behärskar designerns hela verktygslåda men begränsas aldrig av den. Hans produkter visar inte bara en tydlig formmedvetenhet och kontrollerad lekfullhet utan är samtidigt snillrika i sin uppbyggnad.

Sara Polmar – Norge

Sara Wright Polmar är 35 år och en Oslo-baserad designer med examen i inredningsarkitektur och möbeldesign från Oslo National Academy of the Arts. Efter examen 2011 gick Sara Polmar samman med Victoria Günzler och de startade studion günzler.polmar. Hon är också en av de tre initiativtagarna och grundarna till ”Klubben” (Norwegian Designers Union), ett nätverk vars mål är att främja samtida norsk design, samt öka samarbetet och känslan av gemenskap mellan unga designer.I Sara Polmars design är färg viktigt liksom lekfullhet och humor. I hennes arbeten finns ett tydligt skandinaviskt inflytande. Särskilt syns det i hennes förtjusning i vackra material, färger och ytor. Många av hennes projekt handlar om att utgå från välbekanta material, tekniker och/eller former och försöka sätta in dem i ett samtida eller annorlunda sammanhang. Ett föremål eller ett material med starka traditioner kan få en ny innebörd och relevans när det omtolkas, presenteras på ett nytt sätt eller i ny form.

Juryns motivering: Sara Polmars arbeten visar en stark, grafisk känsla. Hennes formgivning är okonstlat självklar. Färg och form sitter säkert och färgkombinationerna åstadkommer intressanta ”konstverk”. Samtidigt blir resultaten mycket funktionella. Dessutom är Sara Polmar en dynamisk kraft för andra samtida formgivare i Norge.

Ingibjörg Hanna Bjarnadóttir – Island

Ingibjörg Hanna Bjarnadóttir från Reykjavík är 40 år och har en examen i grafisk design från Iceland Academy of the Arts 2001. Hon arbetade som grafisk formgivare på en reklambyrå och frilansade fram till 2009. Under tiden började hennes intresse för produktdesign att växa. Som en följd av detta slutade hon arbeta som grafisk formgivare och startade det egna företaget IHANNA HOME, där hon designar produkter för hemmiljö. I början arbetade Ingibjörg Hanna Bjarnadóttir främst med trä, betong, metall och designade tredimensionella objekt. På sistone har hon delvis gått tillbaka till rötterna och designar grafik och mönster på textilier. På sätt och vis är det hennes grafiska bakgrund som tar sig i uttryck i produktdesignen. Hon tycker om att ta sig an vanliga föremål i hemmet som klädhängare, tehanddukar, sängkläder och filtar. Dessa hushållsartiklar kan upplevas som triviala och man kanske inte ens lägger märke till dem, och det är något som intresserar henne. Hon vill förvandla dem till små smycken för hemmet, fast utan glitter och galna färger.

Juryns motivering: Ingibjörg Hanna Bjarnadóttirs produkter är präglade av hennes mycket personliga formspråk. Samtidigt står hon med stadiga fötter i den isländska traditionen utan att någonsin bli nostalgisk. Hennes formspråk har en grafisk skärpa och bredd. Och hon närmar sig de basala behov vi har av vardagsprodukter på ett mycket sympatiskt sätt.

Hedersomnämnande: Markus Barvestig

Markus Barvestig är 27 år och möbel- och produktdesigner från Stockholm. Han är utbildad möbelsnickare och vill alltid, om möjligt, arbeta med sina händer för att känna materialen.Han har ett enkelt, tydligt, rent formspråk med en hög detaljnivå med genomtänkt konstruktion som samtidigt kan innehålla någon form av twist. Funktionen spelar stor roll men kanske inte alltid den största då formen och syftet också ska få ta plats. Det får ibland vara en obalans där det ena ta över det andra. Något som inspirerar är att samarbeta med andra professioner för att få ny kunskap och nya infallsvinklar vilket får honom att få utveckla sin design.

För sitt examensarbete Träsmak på Carl Malmsten Furniture Studies 2016 får Markus Barvestig ett hedersomnämnande:”Projektet började i mitt eget matintresse och framförallt processen att tillaga mat vilket kan beskrivas som mathantverk. Att få lägga ner tid och energi för processen att tillreda och få fram smakerna i råvarorna är för mig väldigt givande. En fråga som har följt mig genom projektet är ”vad kan trä påverka i matlagningen?”.Vi i juryn har uppfattat dina signaler!

Juryn 2017 består av Lotta Lewenhaupt, journalist och författare, Kerstin Wickman, professor i designhistoria, Ewa Kumlin, vd Svensk Form och Anders Färdig, grundare av och vd på Design House Stockholm. Gästjurymedlem år 2017 är Mattias Stenberg, designer.

Vinsten består av en utställning på vårens Formex och en sponsrad aktivitet till ett värde av

50 000 SEK samt ett unikt designat diplom, i år formgivet av Justin Boysen, Sverige.

Prisutdelningen sker i samband med att Formex öppnar den 23 augusti under onsdagskvällen. Samarbetspartner är Trendgruppen PR.

Nomineringsförslagen till Formex Nova görs i samarbete med Iceland Design Centre, Design Forum Finland och Klubben (Norwegian Designers Union).

För mer information besök www.formex.se eller kontakta:

Christina Olsson, +46 8 749 44 28, christina.olsson@stockholmsmassan.se
Lotta Signeul, +46 8 749 43 36, lotta.signeul@stockholmsmassan.se

Formex arrangeras av Stockholmsmässan och äger rum två gånger per år. Mässan är Nordens ledande mötesplats för nyheter, affärer, trender, kunskap och inspiration inom inredningsbranschen. Formex välkomnar 900 utställare, 23 000 fackbesökare och över 850 medierepresentanter.