Nominerade till Scandinavian Design Awards 2024

Nominerade till Scandinavian Design Awards 2024

Nu presenteras de nominerade till Scandinavian Design Awards 2024, utsedda av en namnkunnig jury från arkitektur- och designbranschen i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island. Utmärkelsen hyllar och uppmärksammar såväl nya som etablerade aktörer inom arkitektur, inredning och design i Skandinavien. Vinnarna presenteras under en prisceremoni i Blå hallen i Stadshuset i Stockholm under Stockholm Design Week, tisdagen den 6 februari 2024. Biljetter till prisceremonin finns nu tillgängliga på Tickster – alla är välkomna att närvara under kvällen. Vinnarna visas också i en kurerad utställning på Stockholm Furniture Fair 2024.

Nominerade till Scandinavian Design Awards 2024:

Årets Arkitektur
Allmänna badet i Jubileumsparken av Esencial och Raumlabor Berlin (Göteborg, Sverige)
Press House av Atelier Oslo and KIMA Arkitekter (Oslo, Norge)
Gjuteriet av Kjellander Sjöberg (Malmö, Sverige)

Årets Inredningsprodukt
Vinställ Silo, av Chris Martin för Massproductions (Sverige)
Bordslampa Archive, av Studio Sløyd för Northern (Norge)
Vägglampa _Untitled 03/Sinus, av Andreas Martin-Löf och producerad av Konsthantverk Tyringe (Sverige)

Årets Möbel
Bänk Ypsilon, av Daniel Rybakken för Vestre (Norge)
Pall/sidobord Taburet, av Cecilie Manz för Fritz Hansen (Danmark)
Hackability of the stool, av Daisuke Motogi / DDAA Lab – modifieringar av Arteks pall 60 för Vitra (Finland)

Årets Designer
Daniel Rybakken (Norge)
Cecilie Manz (Danmark)
Joanna Laajisto (Finland)

Årets Inredare
Space Copenhagen (Danmark)
Halleroed (Sverige)
Specific Generic (Sverige)

Årets Rising Star
Ali Shah Gallefoss (Norge)
Lab La Bla (Sverige)
Didi NG Wing Yin (Finland)

Årets Hållbarhetsinsats
DNB Næringseiendoms för rehabiliteringsprojektet Markeveien 1B (Bergen, Norge)
Staden Pudasjärvi, för sin satsning på timmerbyggnationer och därmed framstående hållbarhetsinsats (Pudasjärvi, Finland)
Home.Earth, för projektet The Doughnut for Urban Development (Köpenhamn, Danmark)

Mer information om de nominerade och juryn 2024 finns här.

Om Scandinavian Design Awards
Priset är ett samarbete mellan förlaget It Is Media och Stockholm Furniture Fair och ett initiativ för att hylla och uppmärksamma såväl etablerade aktörer som nykomlingar inom arkitektur, inredning och design i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island. Tillsammans görs en insats för att stärka designbranschen och stötta både fristående kreatörer och företag.Om Stockholm Furniture Fair
Stockholm Furniture Fair är världens största plattform för skandinavisk design och lockar besökare från hela världen. Stockholm
Furniture Fair erbjuder en etablerad mässa med över 70 års erfarenhet, samt en fartfylld designvecka i staden. Vi ser fram emot Stockholm Furniture Fair 6-10 februari 2024 och Stockholm Design Week 5-11 februari 2024 med evenemang i staden. Läs mer på www.stockholmfurniturefair.se

Om It Is Media
Förlaget It Is Media har i 25 år gett ut tidskriften Rum och producerar även ytterligare tre titlar: Nya Rum; magasinet som presenterar arkitektritade bostäder från hela världen, Rum Hemma; ett livsstils- och inredningsmagasin med personliga och inspirerande hemmamiljöer och Rum Ute; magasinet för den stilsäkra trädgårdsesteten. Byrum.se samlar innehåll från samtliga titlar samt kombinerar detta med exklusivt onlinematerial. It Is Media har tidigare ansvarat för Swedish Design Awards by Rum, som har delats ut till svenska designers och arkitekter i tio år. Läs mer på www.itsmedia.se

Ta del av högupplösta bilder här.

Följ oss på Instagram!

@scandinavian.design.awards.