Den 26 april 2022 öppnar Nordbygg för fyra dagar med nyheter, seminarier och inspiration. (Foto: Bosse Lind)

Nordbygg laddar för återkomsten

Pandemin till trots pågår planeringen för fullt av Nordens största branschmässa för byggsektorn, Nordbygg. Intresset från utställarna är stort och alla ser fram emot att åter igen kunna träffas, prata om produkter, lösningar, nyheter och affärer.

Om dryga året återkommer Nordbygg efter det extralånga uppehållet på fyra år. Den 26 april 2022 öppnar mässan för fyra dagar med nyheter, seminarier och inspiration.
– Vi vet att många saknat Nordbygg och nu ser fram emot att ställa ut och besöka mässan igen, säger Peter Söderberg. Det är därför extra roligt att redan nu kunna utlova innehållsrika dagar med många spännande och inspirerande inslag.

Prefab inom vvs
VVS leverantören LK Systems är ett företag som redan bokat in sig. Veli Komulainen, regionchef, uppskattar Nordbygg för möjligheten att där förädlar och fördjupar befintliga relationer och även få nya, återkommande kunder.
– På Nordbygg finns alla aktörer som är viktiga för oss. Där finns en mix av byggare och installatörer och det passar oss bra, säger Veli Komulainen.

LK Systems ser att efterfrågan på prefabricerade vvs-lösningar växer snabbt, 20 procent varje år, och där ligger också tyngdpunkten på företagets Nordbyggsatsning. Inom det området har företaget flera spännande nyheter som kommer att presenteras.
– Traditionellt har installatören varit vår viktigaste beslutsfattare eftersom de är varuväljare. Men i och med att prefabriceringen växer blir även föreskrivande led och entreprenörerna angelägna målgrupper för oss, säger Veli Komulainen.

Hållbarhet i centrum
För fönster- och dörrtillverkaren NorDan är hållbarhet en grundbult i verksamheten och med en tydlig strategi som även omfattar digitalisering. Att ha kontroll över vad som kommer in och vad som lämnar företagets fabriker är en självklarhet, liksom att använda förnybar energi. Därför satsas det på bland annat solcellsanläggningar på företagets tio produktionsplatser. Med hållbarhetsfrågorna så nära hjärtat kommer dessa troligen att också utgöra ett av företagets teman för mässan.

3D pionjärer
Ett konkret område som man avser att lyfta fram på Nordbygg är 3D-printing.
– I vår bransch är vi pionjärer inom 3D-printing och vi har fått ta emot prestigefulla priser för våra 3D-printade fönster och dörrar i biokomposit. Den resan ska fortsätta, säger NorDans marknadschef Andréas Dahl.

Han menar att Nordbygg är efterlängtad som arena och viktig med sin goda mix av besökare.
– Här går man från att prata med hantverkare till att diskutera med de hetaste arkitektkontoren. Det är också roligt att kunna konstatera att Nordbygg utvecklats och blivit allt mer professionell, menar Andréas Dahl.

För mer info se www.nordbygg.se eller kontakta:
Peter Söderberg, projektledare Nordbygg,
peter.soderberg@stockholmsmassan.se, 08-749 43 93