Påminnelse! Pressinbjudan: Avspark för Nordbygg 2022 – byggsektorns hetaste ämnen i sammanfattning

Varmt välkommen till Nordbyggs pressträff och en presentation av highlights och teman för veckan. Nya arbetssätt, samtalsämnen och hållbarhet som en hygienfaktor präglar svensk byggsektor ”post-covid”. Möt branschprofiler som ger sin syn på läget samt Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige i ett samtal om byggsektorns möjligheter att bli fossilfri och klimatneutral.

Tid: Tisdag 26 april klockan 8:30-9:15
Plats: Presscenter, Stockholmsmässan.
Anmälan till pressfrukosten görs i samband med att du ackrediterar dig till mässan.
Frågor angående ackreditering skickas till press@stockholmsmassan.se
Moderator: Emma Borgström

Om Nordbygg 2022
Peter Söderberg
, projektchef Nordbygg, och Lina Hann, projektchef Nordbygg, hälsar välkommen och berättar om årets mässa.

Hälsa, prestation, energieffektivitet
Ny teknik öppnar för ett bättre inneklimat ”post-covid”. AI, styr och regler ger en omfattande teknikutveckling inom installationssektorn.
Britta Permats
, vd Svensk Ventilation.

Cirkularitet och återbruk
Nu utvecklar byggsektorn modeller för cirkulär ekonomi och storskaligt återbruk. Koldioxidavtrycket kommer att bli lika viktigt som pris och kvalitet i framtiden och på Nordbygg 2022 kan vi frossa i goda initiativ.
Melinda Lemke
, redaktör tidningen Glas och hållbarhetsansvarig Glasbranschföreningen.

Arkitektur – materialen i fokus
För arkitekterna står materialen i fokus under Nordbygg. Guidade visningar, tävlingar och presentationer av lyskraftiga projekt.
Tove Dumon Wallsten
, arkitekt SAR-MSA och producent Sveriges Arkitekter.

Hur kan byggsektorn bli fossilfri och klimatneutral 2030?
Bygg- och anläggningssektorn står för en femtedel av Sveriges klimatpåverkan. Genom att ansluta sig till en av Fossilfritt Sveriges färdplaner är tanken att företag ska stärka sin konkurrenskraft genom att bli fossilfria eller klimatneutrala. Hur kan Nordbyggs utställare och resten av samhällsbyggnadssektorn bidra?
Svante Axelsson
, nationell samordnare Fossilfritt Sverige och Anna Ryberg Ågren, vd Byggmaterialindustrierna.