Ling Wee Lee, vice koncernchef för SMRT Corporation

Persontrafik: Hur har Singapore lyckats skapa ett av världens mest pålitliga och punktliga kollektivtrafiksystem?

Singapore SMRT Corporation Ltd (SMRT) är ett av de stora kollektivtrafikföretagen i Singapore. Man ansvarar för ledning, planering och drift av tåg, tunnelbana, buss, taxi och bilhyrning. Under Persontrafikmässan kommer vi få lyssna till Ling Wee Lee, vice koncernchef för SMRT Corporation och VD för dess internationella verksamhet STRIDES, där han i två olika seminarier berättar hur man med hjälp av starka värderingar, digitalisering och ständigt fokus på kvalitet lyckats bidra till ett kollektivtrafiksystem vilket rankas som ett av de främsta i världen när det gäller marknadsandel, säkerhet och pålitlighet. Vad kan Sverige lära och inspireras av?

Den svenska kollektivtrafiken har enats om ett gemensamt mål att 2030 ska 4 av 10 motoriserade resor ska göras med kollektivtrafik. Ett ambitiöst mål och en viktig milstolpe för att leda Sverige mot ett ännu mer hållbart samhälle. Kan Sverige lära något från andra delar av världen?

Kollektivtrafiksystemet i Singapore anses vara ett av världens absolut främsta när det gäller marknadsandel, säkerhet och pålitlighet. Den är exempelvis rankad som nummer 3 i världen för den mest effektiva och bekväma kollektivtrafiken av McKinsey, där för närvarande 2 av 3 högtrafiktimmarsresor sker med kollektivtrafiken.

I två olika seminarier på Persontrafikmässan får vi möjlighet att ta del av den otroliga utveckling som skett. Vem är bättre lämpad att göra detta än LEE Ling Wee, SMRT:s vice koncernchef och VD för den internationella verksamheten. LEE Ling Wee har en lång och gedigen erfarenhet inom branschen – och under den tid han ledde tunnelbanan ökade tillförlitligheten tiofaldigt.

Inom järnvägstrafiken är MKBF, "Mean Kilometers Between Failure" ett välanvänt begrepp. Det betyder hur långt man kan köra en linje i genomsnitt utan fel eller fördröjning på mer än 5 minuter. Det värdet har tiodubblats under de senaste sex åren och passerade år 2019 imponerande 1 miljon kilometer.

– Med vår höga tillförlitlighetsstandard och kultur av ständiga förbättringar har vi under de senaste åren lyckats öka tillförlitligheten i vårt tunnelbanesystem. Detta har haft en mycket positiv effekt på varumärket för hela kollektivtrafiken och tunnelbanenätet, i linje med Singapores regerings gröna strategi för att ytterligare minska utsläppen, där kollektivtrafikens marknadsandel under rusningstid ska vara minst 75 procent år 2030, säger LEE Ling Wee.

Inom SMRT arbetar man också med innovationer och digitalisering där man skapat helt nya sätt att utveckla verksamheten och nya koncept. Ett exempel är iTrains, planen för digital transformation av tunnelbanan. En nyckelfaktor i denna plan är iStation, där användning av AI och videoanalys stärker stationsverksamheten och förbättrar passagerarupplevelsen. med kundnöjdhet på imponerande 93 % under det senaste året. Och det gör skillnad. Senaste året har kundnöjdheten varit imponerande 93%.

-I grund och botten är vårt åtagande att leverera en säker, pålitlig, inkluderande, bekväm och hållbar kollektivtrafik för alla, sammanfattar LEE Ling Wee.

Onsdag den 26 oktober kl. 11:30 -12:00
“The Singaporean example - How increased reliability and quality make people switch from private cars to public transport”, LEE Ling Wee, Deputy Group CEO and President International, SMRT

Onsdag den 26 oktober kl. 16:30-17:00
“The Singaporean example - Digitalization as key element to offer a world-class metro”, LEE Ling Wee, Deputy Group CEO and President International, SMRT

Persontrafik äger rum den 25-27 oktober på Stockholmsmässan och är en av de viktigaste mötesplatserna för hela kollektivtrafikbranschen där samverkan och samarbete är avgörande för att kunna erbjuda resenärerna attraktiva, hållbara mobilitetslösningar. Persontrafik 2022 har stort fokus på teknikutveckling, service, säkerhet, kombinerad mobilitet och inte minst på kollektivtrafikens bidrag till ett hållbart samhälle och en hållbar stadsutveckling. Det kommer vara ca 150 utställare på plats som representerar bussar, taxibilar, trafikinformation, laddningsinfrastruktur, biljettsystem, säkerhetslösningar i kollektivtrafiken, digital teknik med mera.

Medarrangörer är Svensk Kollektivtrafik, SKR, Samtrafiken, Sveriges Bussföretag, Svenska Taxiförbundet och Tågföretagen.

Arrangörer av Persontrafik är Stockholmsmässan och Svenska Mässan Gothia Towers

Mer information finns på www.persontrafik.se

Presskontakt
Catarina Oscarsson PR & kommunikationsansvarig 070 789 43 66, catarina.oscarsson@stockholmsmassan.se