Pressinbjudan: Hem & Villa Göteborg

Plats:
Svenska Mässan, hall B, vid stora scenen, B10:14

Tid:
Frukosten står uppdukad kl.9.00, informationen startar kl. 09.30 och rundvandring kl. 10.00

Program:
- Moderator Marit Söderström Nord, Hem & Villa
-Amelie Rönngard, projektledare Hem & Villa, presenterar mässan.
-Johanna Stål och Kerstin Sylwan, om tankarna bakom deras bok "Energi - hur kan design göra skillnad".
- Jesper Aspegren, moderator Stora scenen, om ekologisk mat, scenprogrammet och mässans seminarier.
-Björn Vingård, chefredaktör, Tidningen Vi i Villa, "Årets miljölistning - var bor demestmiljömedvetnavillaägarna?".
- Johnnie Krigström och Mattias Särnholm, Roomservice Live, "Tendenser i hemmet".

O.S.A senast den 27 oktober till lotta.signeul@stofair.se eller 08-749 43 79.

Den 30 oktober - 2 november är det dags för Hem & Villa Göteborg, mässan för dig som planerar större förändringar i hemmet. Över 300 utställare, lokala som regionala fyller Svenska Mässans hallar med det senaste inom allt som hör hemmet till. I år är det dessutom premiär för det nya temaområdet Bygga Nytt. Årets tema är "Grönt är skönt". Det gröna symboliserar den miljövänliga vägen med hållbara material och återbruk och också färgen, allt med betoningen på det lustfyllda.

Höjdpunkter Hem & Villa:
•Premiär för det nya temaområdet Bygga Nytt. Här ger experter och myndigheter rådgivning och besökaren kan också ta del av det fullspäckade seminarieprogrammet.

•Roomservice med Mattias Särnholm och Johnnie Krigström har ett aktivitetsprogram och blandat med personlig rådgivning och hantverkshjälp.

•Hållbar byggnadsvård - i år förvandlas Byggnadsvårdstorget till en mindre byggarbetsplats när bygghantverkare och materialleverantörer visar att gamla byggtekniker och traditionella material har en plats i framtidens byggande.

•Energimyndigheten bygger ett hus där besökaren kan få se olika sätt att spara energi.

•Hantverk & Design, vid Nääs fabriker, eleverna från inriktningarna Design och Silversmide gör en inspirerande och ifrågasättande installation med fokus på hållbar design.

·HDK, Högskolan för Design och Konsthantverk utmanar föreställningar om vad design för en hållbar utveckling kan vara.

• Stora Scenen förmedlar flera föredrag om design, trender och mat med fokus på hållbar design och livsstil. Moderator: Jesper Aspegren.

Öppettider: torsdag 11-19, fredag 10-19, lördag 10-18, söndag 10-18