Design by Nature by Front photo Andy Liffner

Research, high-tech och broderi – Fronts utställning på Stockholm Furniture Fair visar upp studions kreativa bredd

2004 ställde Front ut i Greenhouse, Stockholm Furniture Fairs avdelning för oetablerade formgivare. Idag – 19 år senare – finns deras design i produktion hos branschledande företag som Moroso, Moooi, Vitra och Kvadrat, samt prestigefyllda internationella gallerier som Friedman Benda Gallery och Galerie Kreo. De finns representerade i de permanenta samlingarna på museer som MoMA, V&A, M+, Vitra Design Museum och Centre Pompidou. Och i år återvänder de till Stockholm Furniture Fair som mässans första svenska Guest of Honour någonsin med en stor installation på entrétorget.

Att Stockholm Furniture Fair väljer just Front som mässans första svenska Guest of Honour någonsin kan tyckas överraskande, helt enkelt eftersom den Stockholmsbaserade studion inte jobbar traditionellt svenskt. Fronts verk må finnas hos museer från New York till Hong Kong, men samtidigt är studion fortfarande något av en gåta för många i sitt hemland.

Front låter sig inte så lätt kategoriseras. Studion skapar massproducerade föremål – men samtidigt inte. De initierar egna forskningsprojekt, men inte alltid. De designar, men ibland inte – i ett av de tidiga projekten lät man uppgiften att formge möbler delegeras till hundar, ormar och skalbaggar. Front* är ett samarbete mellan formgivarna Anna Lindgren och Sofia Lagerkvist och det är en studio som undersöker vad design kan vara.

Fronts utforskande och experimenterande design har ibland provocerat och inte alltid landat väl i den svenska designvärlden, även om studions arbete länge hyllats utomlands. Fronts industridesign produceras av globala varumärken som Vitra, Moroso, Moooi och Kvadrat, samt av gallerier i världsklass som Friedman Benda Gallery och Galerie Kreo. De finns representerade i de permanenta samlingarna på museer som Centre Pompidou, Vitra Design Museum, MoMA, V&A och M+. Front har i 20 år varit hemliga ambassadörer för svensk design utomlands.

– Front har en designapproach som gör dem överlägsna på den internationella designarenan. Ända sedan starten har de haft en tydlig vision och närmat sig design och kreativa processer på ett konstnärligt och utforskande sätt. Resultatet är överraskande, progressivt och alltid relevant”, säger Hanna Nova Beatrice, projektchef för Stockholm Furniture Fair och Stockholm Design Week.

I stället för att verka enligt en typiskt ”svensk” designtradition har Front utökat sitt arbetssätt till att ställa bredare frågor om vad design kan vara. I Fronts värld är föremålens kommunikativa styrka stark, och studion utforskar hela tiden vad det innebär att vara formgivare i dag. Hur kan design anpassas till tekniska, miljömässiga och sociala förändringar, och vad säger ett objekt om vår omvärld? Vilka vägar finns kvar för designen, och designern, att ta?

Till Stockholm Furniture Fair har Front skapat en installation som kombinerar high-tech med klassiska tekniker som vävning och broderi. Det blir en installation som belyser allt det ovanstående och sist men inte minst, studions bestående fascination för naturen.

*Front grundades 2003 av Anna Lindgren, Sofia Lagerkvist, Katja Petterson 2003–2009 och Charlotte von der Lancken 2003–2014.

Image bank

Stockholm Furniture Fair
Stockholm Furniture Fair är världens ledande plattform för skandinavisk design. Inför 2023 års upplaga har utöver Älvsjö gård ett antal nyheter tillkommit, The Nude Edition som är ett nytt utställningsområde med mindre mässmontrar i återvunnet material. Stockholm Furniture Fair 2023 pågår 7–11 februari på Stockholmsmässan, parallellt med Stockholm Design Week som pågår 6–12 februari. www.stockholmfurniturefair.se