SHIE större än någonsin

Full fart på Nordens ledande Mötesmässa Idag slår portarna upp för SHIE, Nordens ledande Mötesmässa. I höstas slog SHIE rekord genom att ha 70 procent bokat redan 5 månader innan mässan. Och nu slås nya rekord. Aldrig tidigare har den sålda ytan på mässan varit så stor som i år. - Det är jättekul att SHIE växer. Som vi tidigare konstaterat satsar mötesbranschen för fullt och återigen får vi starka bevis på att SHIE är den självklara mötesplatsen för professionella möten. Men sen handlar det inte bara om att få fler besökare, utan bättre kvalité med rätt besökare. Bakom framgången ligger en långsiktig satsning från SHIE på att lyfta och utveckla hela mötesbranschen. Därtill kommer den ökade medvetenheten kring möten som framgångsfaktor för alla organisationer, säger Tina Fridh, projektledare för SHIE. När SHIE startades 1994 handlade det mycket om att ena mötesbranschen, men idag har mässan utvecklats till en branschmanifestation. SHIE följer branschens utveckling, som har gått fort de senaste åren. Det var till exempel först år 2000 som begreppet "mötesindustrin" myntades i Sverige, hemplockat från USA där det funnits sedan länge. Och från att nästan inte ha existerat har ett antal mötesstrategibyråer sett dagens ljus de senaste 5-6 åren. Därmed har vikten att mäta effekterna av möten ytterligare hamnat i fokus. För att ytterligare stödja och hjälpa branschen genomför SHIE undersökningar för att än bättre lära känna kunderna och följa trenderna. Med Målgruppsstudien och nu senast studien om det Personliga Mötet har SHIE hjälpt branschen att se sig själva genom nya perspektiv. Därtill anordnas seminarier för att ytterligare förstå innebörden av möten och hur man på bästa sätt mäter effekterna av möten. Prisade förebilder Ytterligare ett initiativ för att stärka och sätta fokus på mötesbranschen, samt de som verkar för att lyfta den, är SHIE-stipendiet, som kommer att delas ut imorgon den 17 januari på SHIE-partyt. Stipendiet delas ut till den person, organisation eller institution som på något sätt främjat och utvecklat den svenska mötesindustrin, särskilt konferens- och incentivedelen. Bakom SHIE-stipendiet står Stockholmsmässan och SHR. Tidigare stipendiater är: 2005: Roger Kellerman, Meetings International 2004: Johan Svensson, Svenska Möten & Henrik von Arnold, Göteborg Convention Bureau 2003: Micael Bindefeld, Micael Bindefeld AB & Anki Bengtsson, Aros Congress Center 2002: Bengt Klaesson, Stockholm Convention Bureau & Margaretha Alfthan, Posten Event 2001: Tommy Andersson, Professor på Handels Göteborg & Rolf Nordholm, Nordholm Management 2000: Kent Persson, docent på Handels Göteborg 1999: Kristina Lindström, doktorand på Handels Göteborg Värt att se på SHIE 2006 - Invigning med världsartist. Souldrottningen Lutricia McNeal inviger mässan tillsammans med Stina Lundberg Dabrowski den 16 januari klockan 18.00 i hall B, monter B15:51. - Årets Mötesmåltid. Den unika tävlingen, där helhetsupplevelsen i måltiden bedöms, pågår för öppen ridå under dagen den 16 januari i monter B09:51. Stor prisutdelning klockan 18.30. - Inspirationsmötesrum. Kom till monter B01:20 och pröva på att mötas i en helt ny miljö. - Seminarier. Besök några av de 24 seminarier och workshops som kostnadsfritt går på SHIE. Exempelvis håller Per Hörberg från Yasuragi Academy ett annorlunda seminarie om att mötas och Göran Adlén pratar om framtiden, mod och passion. - SHIE-partyt. Ytterligare ett sätt att mötas? Partyt för 1000 gäster är fyllt med nyheter och humor och går den 17 januari klockan 18.00 i Viktoriahallen. Fakta SHIE Datum SHIE går den 16-18 januari 2006 Plats Stockholmsmässan i Älvsjö, Stockholm Mässvägen 1 Öppettider: Måndag 16 januari 12.00-20.00 Nyhet: kvällsöppet Tisdag 17 januari 10.00-17.00 Partyt börjar kl. 18.00 Onsdag 18 januari 10.00-17.00 Anmälan och Ackreditering Kontaktinformation Tina Fridh Projektledare SHIE Stockholmsmässan AB Tfn. 08-749 44 72 Mob. 070-789 44 72 e-post. tina.fridh@stofair.se Pressmaterial och bilder För ytterligare information besök www.shie.se För dagsfärska bilder, besök www.stofair.se/För Pressen/Bildbank eller kontakta Anna Weilemar, Stockholmsmässans pressavdelning anna.weilemar@stofair.se _______________________________________________________________ SHIE (Scandinavian Hospitality Incentive Event Exhibition) är Nordens ledande Mötesmässa. Här möts affärsrese- och mötesbranschen för 11:e året i rad. SHIE 2005 blev en mycket lyckad mässa, där andelen kvalitativa besökare ökade och besökssiffran landade på över 6 000 personer. Utställarna på SHIE är hotell, konferens- och kongressanläggningar, bokningsbolag, eventarrangörer/producenter samt incentive och gruppresearrangörer. Besökare på SHIE är konferens-, kongress- och incentiveköpare, kurs- och utbildningsarrangörer, bokningsbolag, transportföretag samt övriga köpare och arrangörer/producenter av events och möten.