SKAPAs stipendiater presenteras och prisas på Stockholmsmässan

Stiftelsen SKAPAs stipendier 2013

Spännande idépresentationer efter prisutdelning på Stockholmsmässan

Sveriges största uppfinnarpris delas ut av Stiftelsen SKAPA. Urvalet av kandidater sker i två steg:Först genomförs en regional tävling, på länsnivå. En regional jury utser länsvinnare för SKAPA Utvecklingsstipendium och, bland dem som inte blir det och är födda mellan 1983 och 1994, länsvinnare för SKAPA Framtidens Innovatör. Därefter sker urvalet nationellt. De regionala förslagen bedöms av en jury utsedd av Stiftelsen SKAPA.

Torsdagen 3 oktober 2013, kl. 11.15 presenterar Stiftelsen SKAPA länsvinnarna på mässan ”Eget Företag” på Stockholmsmässan i Stockholm.

Därefter, med början kl. 13, ger ett trettiotal länsvinnare korta presentationer av sina spännande idéer. En ny presentation startar var 5:e minut. Presentationerna bedöms av en jury bestående av:

• Jane Walerud, serie-entreprenör och affärsängel
  • Thomas Carlström, Investeringsansvarig på Industrifonden sedan 16 år
  • Peter Jörgensen, debattör, tidigare ordf. Svenska Uppfinnareföreningen
  • Beatrice Rosenqvist, småföretagsansvarig, SEB.

Juryn kommer direkt att återkoppla på presentationerna, dels med avseende på innehållet – hur bra de tycker att respektive idé är, dels på själva framförandet.

• Den bästa presentation kommer att belönas med 3 000 kronor.
  • Moderator är Andreas Uhmeier, Almi Företagspartner.
  • Presentationerna görs på Innovationstorget i utställningen ”Eget Företag”.

SKAPA Stipendier 2013  Uppfinningar som kan utvecklas till innovationer är nyckeln till Sveriges välstånd. Vi bär på en stolt uppfinnartradition alltsedan Alfred Nobels dagar. Stiftelsen SKAPA vill uppmuntra idérika människor genom att dela ut Sveriges största innovationspris – SKAPA-stipendierna

För mer information, kontakta:
Bo Hallgren, projektledare för SKAPA, 070-665 04 83, bo.hallgren@telia.com
Mats Olsson, ordförande i SKAPA, 0739-81 50 67, mats.olsson@infrafone.se

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 7 000 journalister från hela världen.