Skol- och barnomsorgsförvaltningen i Växjö kan vinna Skolutvecklingspris

Skol- och barnomsorgsförvaltningen i Växjö kommun tävlar om 2011 års Skolutvecklingspris, med sitt projekt Förändring på riktigt - att driva utvecklingsarbete för hållbar jämställdhet. Sammanlagt tävlar 19 bidrag från hela landet om utmärkelsen som delas ut på Skolforum på Stockholmsmässan den 31 oktober - 2 november.

På Skolutvecklingstorget på Skolforum presenterar alltifrån förskola till gymnasium och vuxenutbildning sina utvecklingsprojekt som alla har varit framgångsrika och gett nya erfarenheter.

En av de medverkande skolorna vinner Skolutvecklingspriset. Vinnaren utses den 2 november och får motta en prischeck på 20 000 kronor. Pristagaren utses av en jury bestående av representanter från Skolforum, Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund, Svenska Läromedel och Sveriges Skolledarförbund.

-  Det är en enorm kunskapsbas som samlas. Många skolor genomför nyskapande och angelägna utvecklingsprojekt. Skolutvecklingstorget erbjuder en oslagbar möjlighet för dem att dela med sig av sina utvecklingsidéer och för besökare att utbyta erfarenheter med kollegor de kanske inte skulle ha träffat annars. På Skolutvecklingstorget kan lärare dela beprövad erfarenhet, säger Eva Hoas, vd för Skolforum.

Förra året delades skolutvecklingspriset ut till förskolan Grinden i Gnesta för sitt arbete med att använda rörelse för att lära matematik och språk. I år tävlar 19 projekt om 2011 års Skolutvecklingspris.

Projektbeskrivning:

Förändring på riktigt - att driva utvecklingsarbete för hållbar jämställdhet - Skol- och barnomsorgsförvaltningen Växjö kommun
Under åren 2007-2010 drev skol- och barnomsorgsförvaltningen i Växjö ett jämställdhetsintegreringsprojekt i de kommunala förskolorna och grundskolorna. Projektfrågan, som fortfarande är ett levande verktyg i verksamheten, var: "Ger vi barn och ungdomar lika förutsättningar i vår verksamhet oavsett kön?" I boken "Förändring på riktigt - att driva utvecklingsarbete för hållbar jämställdhet" beskrivs vad som krävs för hållbart förändringsarbete, de erfarenheter vi har gjort och de verktyg och metoder vi använder för att nå hållbar jämställdhetsintegrering i förskola och skola.
Kontaktperson: Kristina Tannerfalk, 0470-416 03

För mer information, kontakta:
Eva Hoas, vd Skolforum, 08-749 43 65, 070-789 43 65, eva.hoas@stockholmsmassan.se
Ida Mlowe, presskoordinator Stockholmsmässan, 08-749 44 13, ida.mlowe@stockholmsmassan.se

www.skolforum.com

Skolforum är Nordens största utbildningsmässa och mötesplats för lärare och skolledare. Bakom Skolforum står Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund, Svenska Läromedel och Sveriges Skolledarförbund. Skolforum arrangeras årligen i samarbete med Stockholmsmässan. I år går Skolforum av stapeln den 31 oktober - 2 november.

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 8 000 journalister från hela världen.