Ernesto Diaz Salavdor och Agnes Fischer är glada över att ha vunnit Årets Spadtag. Foto Helena Kaasik

Stadsodlarna Boodla vinner Årets Spadtag 2020

Årets Spadtag 2020 går till Boodla som verkar för att integrera odling i stadsmiljöer runt om i Sverige. Priset, som i år delas ut för allra första gången, är instiftat av Rölunda Gård tillsammans med trädgårdsmässan Nordiska Trädgårdar och syftar till att uppmärksamma hållbar utveckling med hjälp av odling.

Vinnaren av Årets Spadtag 2020 var tänkt att presenteras under Nordiska Trädgårdar på Stockholmsmässan, men på grund av rådande omständigheter delades priset istället ut under en livesändning på Nordiska Trädgårdars Facebook-sida torsdag 26 mars.

Juryns motivering:
Boodla kombinerar företagsamhet, odling och samhällsnytta i dess bästa form. Med jord i fokus sprider de kunskap om stadsodling på ett lustfyllt, engagerande och nyskapande sätt. De är förebilder både för etablerade aktörer och nybörjare vilket kan inspirera fler att verka för att utveckla urbana odlingar. I förlängningen leder det till ett mer hållbart liv för stadsbor och till en sundare planet.

Vi är glatt överraskade över att få ta emot Årets Spadtag. Att bli uppmärksammade på det här viset betyder oerhört mycket eftersom det ger motivation och inspiration till att utveckla verksamheten. Det är någon som ser var vi gör, wow, säger Agnes Fischer som tillsammans med Sofie Nuyts grundade Boodla år 2012.

– Stadsodling är inte bara en fenomenal aktivitet för att göra livet i staden bättre. Det är också ett sätt att förmedla kunskap kring matförsörjning och hälsa samtidigt som man kan lära känna sina grannar och få nya vänner på köpet. Dubbel glädje med andra ord, säger Ernesto Diaz Salvador som är delansvarig för verksamheten på Boodla

Förser 15 familjer med grönsaker

Agnes Fischer är från början arkitekt och uppvuxen på en ekologisk handelsträdgård, medan Ernesto Diaz Salvador är agronom utbildad i Spanien där han arbetat med att utveckla stadsodlingar, framför allt i Madrid.
Basen för Boodlas verksamhet är den Gula villan i Botkyrka. Från juni till oktober förser de 15 familjer med grönsaksleverans en gång i veckan från frilandsodlingarna som finns på området. De hjälper också boende att utveckla trädgårdar i bostadsområden runt om i Sverige, tar fram planer för trädgårdar i skolmiljöer för stora och små barn, och kombinerar odling med svenskundervisning för nyanlända.
Boodla ordnar även företagsevent i trädgården vid Gula villan för att sprida kunskap om odling.

Prissumman går till fortbildning

Prissumman på 25 000 kr ska Agnes och Ernesto framför allt använda till fortbildning.
– Jorden är grunden i ett samhälle. Det är viktigt att vi tar vara på den jord vi har och lär oss utnyttja den på ett smart och sunt sätt så att den kan ge mat till så många som möjligt. En dröm är att få med byggbranschen så att vi i ett tidigt skede kan planera för ekologiska och hållbara stadsodlingar när bostadsområden utvecklas, säger Agnes Fischer.

Läs mer om Boodla här.

Om Rölunda Gård:
Rölunda gård är trädgårdsföretaget som sedan 1970-talet producerat och sålt svensk kvalitetsjord till både privatpersoner och proffs. De verkar också för att sprida kunskap om jord och hur man på ett ekologiskt och hållbart sätt håller jorden frisk och sund i sin trädgård under hela odlingssäsongen.
Läs mer om Rölunda Gård här.

Om trädgårdsmässan Nordiska Trädgårdar:
Trädgårdsmässan Nordiska Trädgårdar är den största och mest populära publika trädgårdsmässan i Norden.
Läs mer om Nordiska Trädgårdar här.