Stiftelsen SKAPA instiftar ett nytt pris - kommunikationspriset

Stiftelsen SKAPA instiftar ett nytt pris - kommunikationspriset

Stiftelsen Skapa lanserar ett nytt pris - Skapa Kommunikationspris. Priset riktas mot journalister, författare, forskare och engagerade personer som i media medverkat till att föra fram insiktsfull kunskap om innovationer och uppfinningar på ett framgångsrikt sätt.

Det yttersta syftet med priset är att stimulera samhälle och politik att främja åtgärder som stimulerar innovation-och uppfinnarverksamhet som ett led i den teknisk-industriella utvecklingen.

Skapa Kommunikationspris på 100 000 kronor kommer tillsammans med de övriga SKAPA-priserna att delas ut i november 2024 i samarbete med Stiftelsen för främjande av uppfinnarverksamhet, mer känd som Romanusfonden.

– Sveriges resa från att ha varit ett fattigt land till att bli ett av världens mest innovativa och rikaste länder i världen har bland annat möjliggjorts tacka vare innovationer, uppfinningar och entreprenörskap. Idag har vi mer än någonsin behov av att utveckla nya innovationer och uppfinningar, då det är just under svåra tider som behovet av innovationer och uppfinningar ökar och dessas betydelse blir mer uppenbart. Därför är det med stor glädje som Stiftelsen SKAPA nu inför det nya SKAPA-media priset i samverkan med Romanusfonden för att lyfta fram och uppmärksamma de i media som verkar för att synliggöra betydelsen av innovation och uppfinningar för samhällsutvecklingen, säger Minoo Akhtarzand ordförande Stiftelsen SKAPA.

– Samarbetet med stiftelsen Skapa ger Romanusfonden en unik möjlighet att i större utsträckning kunna lyfta fram och kommunicera information med syftet att stimulera regionala och nationella beslutsfattare att förbättra villkoren för uppfinnandet och uppfinnare i Sverige till gagn för den teknisk-industriella utvecklingen i landet. Stiftelsen Skapa och Romanusfonden har likartade ändamål och Romanusfonden ser mycket positivt på denna nya samverkan, säger Torbjörn Larsson, ordförande Romanusfonden.

Nomineringar kan göras på stiftelsenskapa.se.

Om Skapa, Sveriges största innovationspris:
Skapa är en stiftelse som bildades 1985 och delade ut sitt första pris 1986. Bakom stiftelsen står Stockholmsmässan, Svenska uppfinnareföreningen med stöd av stiftelsen Agne Johanssons minnesfond, Vinnova, Almi företagspartner och Patent- och registreringsverket.

För frågor, kontakta:
Bo Hallgren, projektledare