Stockholm Furniture Fair 2024 – en succé i ny tappning

Stockholm Furniture Fair 2024 – en succé i ny tappning

Årets upplaga av Stockholm Furniture Fair på Stockholmsmässan var en hyllning till den gemensamma kraften hos de utställande företagen och formgivarna, och trots en mer koncentrerad mässa än tidigare år, bjöd den på en ny energi. Den starka uppställningen med varumärken som verkligen satsade kombinerades med ett brett kulturellt program, med utställningar, hållbarhetsvandringar, ett uppdaterat scenprogram och flera DJ-sessioner med fester i montergångarna. Minigolfbanan i designbaren Surface Club, av den svenska studion Lab La Bla, tillförde en känsla av lekfullhet.

Under fem dagar lockade de 270 utställarna mer än 18 000 besökare, och uppskattning var stor bland inköpare, arkitekter och journalister.

– De företag som ställde ut i år driver branschen framåt och mitt i en lågkonjunktur gör det all skillnad. För oss var målsättningen inte att leverera en så stor mässa som möjligt, utan en mässa som lyfte det bästa och bjöd på bra kurering och upplevelser, säger projektchef Hanna Nova Beatrice.

Mässan hade tre designbarer och en rad utställningar som lyfte ämnen som lokal produktion, skogsbruk, återbruk och behovet av en ny estetik för en mer hållbar framtid. Utställningarna Reading Room, av årets Guest of Honour Formafantasma, och Farming Architects, av Jordens arkitekter, lyfte olika sätt att formge och bygga på för en mer hållbar framtid. På mässan fanns även den mycket uppskattade plattformen Älvsjö Gård, som visar designer och konstnärer som rör sig småskalig produktion och industriell tillverkning.

– I år satsade utställarna mer på att aktivera sina montrar och arrangerade event, högläsningar och golfturneringar. Besökarna uppskattade det och vi tror att det är vägen framåt. Mässor behöver kurering och miljöer som stimulerar, säger Hanna Nova Beatrice.

Möbler och byggnationer från de barer och utställningar som Stockholm Furniture Fair står bakom återanvänds i nya sammanhang direkt efter mässan för att minimera spill. Ett sådant exempel är utställningen av Formafantasma, där alla möbler säljs vidare som signerade föremål, och tyget som ramade in installationen återanvänds i nya projekt av en konstskola. De böcker som fanns i utställningen doneras till designskolor.

Under veckan delade Stockholm Furniture Fair ut priset Greenhouse Best in Show Award i samarbete med Sight Unseen för att erbjuda unga formgivare som ställer ut i Greenhouse en unik möjlighet att nå ut till ännu fler. Även vinnarna av Scandinavian Design Awards korades med en prisutdelning samt en utställning i entréhallen på mässan. Scandinavian Design Awards är ett samarbete med förlaget It is media, och vinnarna i sju olika kategorier utses av en jury med 20 välrenommerade personer från design- och arkitekturbranschen. Utmärkelsen Årets Designer gick till danska Cecilie Manz.

– Som mässa är vårt mål att stimulera marknaden och främja branschen. Affärer är kärnan i allt – men det är också viktigt att ha kul, lyfta talanger och samla den skandinaviska designscenen. Det är dags att uppdatera det traditionella mässformatet, säger Hanna Nova Beatrice.

Nästa upplaga av Stockholm Furniture Fair kommer att hållas 4-8 februari, 2025, på Stockholmsmässan.

Högupplösta bilder

Ladda ner högupplösta bilder via Stockholmsmässans bildbank.