Stockholm Furniture Fair och Stockholm Design Week är tillbaka i full kraft

Stockholm Furniture Fair och Stockholm Design Week är tillbaka i full kraft

Efter tre års uppehåll kickstartade Stockholm Furniture Fair designåret 2023 med en sjudande mässa med närmare 27 000 besökare från hela världen – och satte därmed åter Stockholm på den internationella designkartan. Stockholm Furniture Fair upplever nu den största återbokningstakten någonsin, med över etthundra möbelföretag som redan fyra veckor efter genomförd mässa signat upp sig för Stockholm Furniture Fair 2024.

Stockholm Furniture Fair, den största och viktigaste mötesplatsen för den skandinaviska designindustrin, är tillbaka. På möbelmässan i februari ställde 478 möbelföretag ut, vilket genererade 27.000 besök från hela världen. Bland utställarna fanns skandinaviska företag som Artek från Finland, Vestre från Norge, Friends and Founders från Danmark och svenska Kinnarps.

Veckan inleddes med en pampig middag och ceremoni i Blå Hallen i Stadshuset för att fira vinnarna av det nyinstiftade priset Scandinavian Design Awards, ett samarbete mellan Stockholm Furniture Fair och mediebolaget It Is Media med syfte att lyfta skandinavisk talang. Bland vinnarna fanns den svenska designstudion Folkform som fick utmärkelsen Årets designer. Andra nyheter initierade av Stockholm Furniture Fair inkluderade plattformen Älvsjö gård, som visade experimentell design och design i limiterad upplaga i en byggnad intill mässan, samt det nya mässkonceptet The Nude Edition – ett område med små, färdigbyggda montrar i återvunnet material från Recoma, som tagits fram som ett alternativ för ett mer hållbart sätt att ställa ut. Materialet har nu returnerats till producenten för återvinning.

Flertalet utställningar som visades på Stockholm Furniture Fair 2023 går vidare för att uppföras på andra platser. Däribland Guest of Honour-utställningen med svenska designduon Front, som reser vidare till museet Vandalorum i Värnamo i vår och gästutställningen Now or Never av Emma Olbers som nu uppförts på Form Design Center i Malmö och pågår till och med 11 juni 2023. För att minska andelen brännbart material som lämnats kvar från utställare hämtade Beijer 4.5 ton trä, som nu kommer att säljas second hand i deras butiker. Flertalet utställare har även sparat sitt material och kommer att återanvända merparten av sina montrar.

Här finns alla pressbilder från Stockholm Furniture Fair och Stockholm Design Week 2023.

Stockholm Furniture Fair 2023 pågick 7-11 februari och Stockholm Design Week 6-12 februari 2023.

Stockholm Design Week är tillbaka redan 5-9 september 2023.

Stockholm Furniture Fair 2024 kommer att äga rum 6-10 februari 2024 och Stockholm Design Week 5-11 februari 2024.

För mer information besök www.stockholmfurniturefair.com och www.stockholmdesignweek.com