Finansborgarrådet Karin Wanngård inviger Nordbygg den 23 april på Stockholmsmässan

Stockholms stad vill attrahera byggbranschen – satsar stort på Nordbygg

Stockholms stad stärker banden till byggbranschen genom stor närvaro på Nordbygg, norra Europas största mötesplats för bygg- och fastighetsbranschen, som anordnas på Stockholmsmässan 23-26 april 2024. Utöver en stor samlingsmonter med flera bolag och förvaltningar så deltar staden i scenprogrammet, bland annat talar finansborgarrådet Karin Wanngård vid invigningen.

En färsk rapport visar på kommande bygginvesteringar i huvudstadsområdet på 115 miljarder euro fram till år 2040. Internationell kraft kommer behövas för att hålla byggtakten uppe, bara i Stockholms stad kommer det krävas 30 000–40 000 byggnadsarbetare. För att attrahera och skapa närmare relationer med byggsektorn väljer Stockholms stad därför att satsa stort på Nordbygg, både som utställare och medarrangörer av scenprogrammet.

– De senaste tjugo åren har det byggts historiskt mycket i Stockholm, över 100 000 bostäder, och kommande decennium ska det byggas ytterligare 70 000. För att lyckas med detta, i synnerhet i tuffare ekonomiska tider och med den klimatkris som blir allt tydligare, är det viktigt att utbyta idéer och tankar med byggbranschen. Därför är det centralt för oss att delta på Nordbygg, säger finansborgarrådet Karin Wanngård som även invigningstalar när portarna öppnas till Nordbygg tisdagen den 23 april.

Tillsammans för ett hållbart Stockholm

Under devisen “Tillsammans för ett hållbart Stockholm” kommer företrädare för Stockholms stad finnas representerade i den egna montern nära Stockholmsmässans entré. Besökare kommer kunna möta flera av stadens förvaltningar och bolag: exploateringskontoret, miljöförvaltningen, fastighetskontoret, Svenska Bostäder, Familjebostäder, Stockholmshem, SISAB och Stockholm Business Region (SBR). Här blir det paneldiskussioner om stadens samarbete med branschen inom Beast, elektrifierade entreprenader och upphandlingsmodell för strategisk samverkan. Det ges även möjlighet att samtala om allt från hur man gör affärer med Stockholms stad och hur offentliga upphandlingar fungerar till att lära sig mer om Stockholmshusen.

Oscar Lavelid, stadsutvecklingsstrateg på Stockholms stad ser fler skäl till att stärka relationerna till byggbranschen:

– Nordbygg är en utmärkt plats för att möta olika aktörer i byggbranschen. Med tusentals besökare från hela världen har vi en unik möjlighet att agera tillsammans med branschen för att möta de stora utmaningar vi står inför. Vi kommer knyta kontakter och synliggöra Stockholms engagemang för att driva hållbar stadsutveckling framåt.

Ytterligare höjdpunkter med Stockholmsområdet i fokus på Nordbygg

• På Nordbygg Live-scenen den 24 april kl. 15 kommer Christina Salmhofer, hållbarhetsstrateg på exploateringskontoret i Stockholm, berätta om de praktiska erfarenheterna av klimatanpassat byggande under arbetet med Norra Djurgårdsstaden. Hon talar tillsammans med Therése Sjöberg, utredare inom klimatanpassning på SMHI som inleder passet med ett övergripande perspektiv på klimatanpassning i planering och byggande.
  • Tisdagen den 23/4 kl. 13-15 på Nordbygg Live-scenen anordnar Stockholm Business Region ett särskilt program på engelska. Bland talarna på det internationella programmet återfinns Staffan Ingvarsson, vd på Stockholmsmässan, tidigare vd Stockholms Business Region, samt internationella gäster som Jan Styliński, vd för Polish Association of Construction Industry Employers. Besökare kommer få höra hur internationella aktörer kan bidra till byggandet och hur takten kan accelereras givet det ekonomiska läget för byggbranschen. Dessutom kommer regelverk och svensk affärskultur att diskuteras, tillika satsningar inom contech, AI i fastighetsdrift och prefab.