Stockholmsmässan platsen för FN:s miljömöte Stockholm+50

Stockholmsmässan platsen för FN:s miljömöte Stockholm+50

I juni 2022 står Sverige som värd för FN:s globala miljömöte Stockholm+50. Det sker femtio år efter FN:s första miljökonferens, Stockholmskonferensen 1972. Stockholm +50 äger rum på Stockholmsmässan den 2–3 juni.

Efter Stockholmskonferensen 1972 var två konkreta resultat att FN:s miljöprogram United Nations Environment Programme (UNEP) och Världsmiljödagen instiftades. Ambitionen med Stockholm+50 är att högtidlighålla 50-årsjubiléet av miljökonferensen och att fördjupa det globala engagemanget för en hållbar relation till naturen och att öka takten i genomförandet av globala hållbarhetsmål, inklusive Agenda 2030, Parisavtalet och konventionen för biologisk mångfald.

− Vi är stolta över att UNEP och Regeringskansliet valt Stockholmsmässan som plats för detta viktiga möte. Vi ser en stor ära att få välkomna internationella och svenska representanter hit till vår anläggning, säger Christian Clemens, vd Stockholmsmässan.

Två dagar efter avslutad konferens, den 5 juni, arrangeras Världsmiljödagen som är FN:s främsta verktyg för att främja global medvetenhet och aktiviteter för miljön. Årets tema, Only One Earth, fokuserar på behovet att leva hållbart i samklang med naturen och våra möjligheter att ställa om till en grönare livsstil. Det kommer att ske en lång rad både internationella aktiviteter och lokala initiativ den 5 juni. I år är Sverige värd för Världsmiljödagen.

Utöver Stockholm+50 sker flera möten och aktiviteter med i hållbarhet i fokus under våren. På Stockholmsmässan arrangeras Nordic Sustainability Expo, 17–18 maj, som samlar ledande företag, organisationer och föreningar kring utmaningen att accelerera omställningen mot ett hållbart företagande och en hållbar livsstil.

Stockholm+50
Nordic Sustainability Expo
Världsmiljödagen

Presskontakt
Stockholmsmässan, Catarina Oscarsson, 070 789 43 66, catarina.oscarsson@stockholmsmassan.se

Stockholmsmässan är Nordens största mötesplats med ett 70-tal branschledande mässor, hundratals nationella och internationella kongresser, konferenser och events per år. Mäss- och kongressanläggningen är certifierade enligt ISO 20121 – hållbarhet vid evenemang och är den till ytan största med sina 70 000 kvm utställningsyta.