På ICONFEST 2018 fick många träffa sina idoler. Theo "Theoz" Haraldsson utsågs till årets stjärnskott. Bianca Ingrosso blev årets influencer.

Stort intresse för årets ICONFEST på Stockholmsmässan

Tusentals unga fans samlades under gårdagen för att träffa sina idoler, några av Sveriges största influencers. Dagen innehöll även många välbesökta seminarier för unga entreprenörer, musikframträdanden och live-poddar. Under kvällens ICONFEST Awards vann Bianca Ingrosso priset som årets influencer och Theo ”Theoz” Haraldsson, blev årets stjärnskott.

Under ”Meet & greet” fick influencers och deras unga fans mötas. Det skrevs autografer, togs selfies, och jublades om vartannat. Bloggaren Natalie ”Nattid” Danielsson, med två miljoner följare på sociala medier, Theoz, samt de unga danssystrarna Iza & Elle, var några av de populäraste för den yngre publiken. Iza & Elle vann också priset som årets musical.ly senare under kvällen.

I Victoriahallen samlade Peg och Penny Parnevik den största podd-publiken med sitt rappa och underhållande samtal där de bjöd på sig själva. Live-podden med Bianca Ingrosso och Alice Stenlöf var också välbesökt med många frågor direkt från följare och publik på plats. Lisa Ajax, Nova Miller och Andreas Wijk var några av de populära artisterna som framträdde med nyskrivna låtar under dagen.

Under kvällens ICONFEST Awards utsågs årets influencers i 20 olika kategorier, framröstade av en bred allmänhet. Daniel Paris och Sharareh Hoss var kvällens konferencierer och under kvällen varvades prisutdelning och artisterframträdanden av bland andra QUEST, LYSA, HIGH15, Lisa Ajax och Nova Miller. Årets influencer blev Bianca Ingrosso, årets social impact Zara Larsson och årets stjärnskott Theo,”Theoz” Haraldsson. Zara Larsson hade tyvärr inte möjlighet att närvara för att ta emot sitt pris men Bianca Ingrosso var på plats och kommenterade vinsten:

-Jättekul! Det är en verkligen en stor ära att få det här priset. Influencer är mitt absoluta drömjobb och jag är så glad att det lyfts fram så här. Jag tror att jag får priset för att jag är öppen, personlig och vågar vara mig själv.

Årets stjärnskott 12-årige Theodor ”Theoz” Haraldsson var lycklig och även lite överraskad att få priset:

-Jag trodde verkligen inte att jag skulle vinna, men kanske vann jag för att jag är glad och positiv och visar att jag verkligen älskar att dansa. Det är ju inte så många i min ålder som vågar visa att de gillar att dansa.

Andra priskategorier var bland annat årets legend som vanns av Niklas Strömstedt, årets instagram Amanda Edmundsson och årets twittrare blev Kristin Kaspersen.

Här är hela listan på alla vinnare:

Årets influencer: Bianca Ingrosso

Årets stjärnskott: Theodor ”Theoz” Haraldsson

Årets instagram: Amanda Edmundsson

Årets social impact: Zara Larsson

Årets blogg: Johanna Ljungqvist ”Yayas”

Årets musical.ly: Iza & Elle

Årets gamer: Zainab ”zAAz” Turkie

Årets fanpage: Jocke & Jonna

Årets familj: Familjen Reinhold

Årets företag: NA-KD

Årets podcast: Har man sagt A så får man säga B (Alice Stenlöf & Bianca Ingrosso)