Summer Design Week bjuder in till designfest!

Summer Design Week bjuder in till designfest!

19-25 augusti är det åter dags för Summer Design Week i Stockholm. Under veckan kommer Stockholm att fyllas med intressanta event för att hylla nordisk design. Stockholmare, nationella- och internationella besökare samlas för att besöka öppna showrooms, talks, utställningar och mingelkvällar.

Summer Design Week samlar designaktörer för att främja nordisk design och lyfta Stockholm som designstad. För att vidga designbegreppet är variationen av event stor, och inkluderar vitt skilda perspektiv av vad design kan vara. Veckan lyfter de hetaste trenderna inom design.
Med internationella design- och modestjärnor på plats hoppas vi kunna fylla en del av tomrummet efter den nedlagda modeveckan.

-Vi är väldigt nöjda med hur Summer Design Week expanderar, i år har vi dubbelt så många aktiviteter. Det ser toppen ut för framtiden, säger Lotta Ahlvar, operativ projektledare.

Några highlights under Summer Design Week:

Zandra Rhodes på Auktionsverket
Brittiska modedesignern Zandra Rhodes är i Stockholm med en färgstark utställning på Auktionsverket där Zandra kommer auktionera ut sina konstverk, posters och några exklusivt handplockade plagg. Vi känner oss hedrade att Zandra Rhodes besöker Stockholm ännu en gång under sitt jubileumsår – hon firar i år 50 år i modebranschen.

Design Diplomacy
Design Diplomacy initierades av Helsinki Design Week för att främja relationer mellan länder och designers. Design Diplomacy, som tidigare ägt rum i Tokyo, Reykjavik, Berlin, Oslo, Madrid, Canberra och New York hålls både på Nederländernas ambassad och Finlands ambassad. Nederländernas ambassad gästas bland annat av formgivaren Rick Tegelaar från holländska Moooi och Finlands av Jennie Rosén, vd för branschorganisationen Swedish Fashion Council, och designern Tiia Vanhatapio.

Designfrukost på Nationalmuseum
Nationalmuseum, Sveriges nationella arena för konst och design, bjuder in till både designfrukost, afterwork och specialguidade visningar av utställningen om danska Finn Juhl.

Mateus möter Pierre Frey
Kreatören Costas Voyatzis, från Grekland tillika grundaren av det framgångsrika digitala magasinet Yatzer, kurerar ett möte mellan varumärkena Mateus och det franska textilföretaget Pierre Frey.

Designpriset Formex Nova
Den 20 augusti kommer designpriset Formex Nova att presenteras på en galatillställning på Operaterrassen. Utmärkelsen går till en ung formgivare verksam inom Norden och pristagaren utses av en expertjury. Priset är instiftat av inredningsmässan Formex för att främja god, nordisk design. Priset delas ut av kommunfullmäktiges ordförande Cecilia Brinck. Se de nominerade här. Obs! Endast inbjudna.

Länk till hela eventkalendern för Summer Design Week: https://www.stockholmdesignweek.com/program_summerweek

Under samma period pågår Formex (20-23/8) på Stockholmsmässan som är Nordens största inredningsmässa för branschen. www.formex.se

För mer information: www.stockholmdesignweek.com eller kontakta:
Chicie Lindgren, chef för Stockholm Design Events, +46 8 749 43 73, chicie.lindgren@stockholmsmassan.se
Lotta Ahlvar, operativ projektledare, +46 8 749 41 52, lotta.ahlvar@stockholmsmassan.se

Summer Design Week samlar designaktörer inom inredning, design, konst, konsthantverk, mode, musik och mathantverk, för att hylla design och lyfta Stockholm som designstad. Mellan den 19-25 augusti fylls staden med en rad olika designevent på allt från gallerier och utställningslokaler till muséer och andra kulturinstitutioner. Stockholmare och turister samlas för att besöka öppna showrooms, utställningar, workshops och mingelkvällar. Samtidigt går också Formex på Stockholmsmässan.