Synnöve Morks dagdrömmar går i ljusa toner

Synnöve Morks dagdrömmar går i ljusa toner

Hur skapar man en dagdröm i form av en restaurang? Den frågan tampas just nu Synnöve Mork med. Hon har fått i uppdrag att utforma en 400 kvadratmeter stor yta på Formex, där hon fritt ska tolka mässtemat ”Day Dream”.

– Dagdrömmar är härlig verklighetsflykt, men det är inte alltid så härligt att förverkliga dem, säger formgivaren och inredaren Synnöve Mork med ett skratt.

Själv fick hon nyligen i uppdrag att förverkliga just dagdrömmeriet genom att utforma Formex bufférestaurang efter mässtemat ”Day Dream”. En till synes omöjlig uppgift – hur ser en dagdröm ut?

– Allas drömmar ser så klart olika ut, men i dag är det många som vill synas och stå på scenen, i alla fall för en dag eller två. Så jag väljer att kalla mitt koncept ”Back and on stage”– för på scenen är alla drömmar tillåtna!

Utrymmet på 400 kvadratmeter är bland det största Synnöve har jobbat med, i alla fall när det handlar om att fylla ytan med ett och samma tema. Hon ser hela konceptet tydligt framför sig. Det kommer bli som en stor filmhangar, där man kan hamna på scenen eller utanför den, beroende på hur fullt det är i restaurangen.

– Vid lunch kanske man sitter i rampljuset och till eftermiddagskaffet bakom scenen, man får helt enkelt gå dit flera gånger för att prova lite olika kulisser, säger Synnöve.

Hennes konceptuella dagdrömmar går i ljusa pastellfärger, ”det är ju ändå Formex vårutställning”, och det mjuka, fluffiga accentueras av råare material som plåt och trä.

– Jag har blivit väldigt förtjust i korrugerad plåt, det är ett underbart material som både kan lackas och målas. Dessutom blir det väldigt häftiga effekter när man ljussätter den.

Men kulisserna ska också fyllas med scenografi, delvis med föremål från utställare på mässan. Många hör själva av sig till Synnöve och tipsar om nyheter de tycker hon ska plocka med i sin utställning, andra hittar hon till själv. Researcharbetet är den mest tidskrävande delen i projektet. Inför varje temautställning får hon en lista från mässan med närmare 900 deltagande företag och utifrån den börjar hon leta nyheter på företagens respektive hemsidor.

– Jag är verkligen glad att folk hör av sig och tipsar om lite udda prylar, saker som jag annars aldrig skulle ha sett, säger Synnöve.

En ny ingrediens i hennes arbete blir att tillsammans med kockarna ta sig an arbetet att utveckla en spännande meny för konceptrestaurangen. Meningen är att den ska förändras från dag till dag, vilket kräver en hel del av kreatörerna.

Men det är en härlig utmaning! Jag älskar mat och all kreativitet som krävs för att få den att smaka bra och se god ut. Men min del i menyarbetet är väl mer att hitta kopplingar mellan maten och de uttryck vi skapar i filmhangaren.

Det kan exempelvis vara vegetariska rätter som kopplas ihop med en grön kuliss, där cityfolkets odlingsdrömmar iscensätts som ”window gardening”, en populär trend i New York som snart kommer synas i ett fönster nära dig. Helt enkelt grönsakslådor på hemmets alla fönsterbräden. Men viktigast är ändå att maten är enkel och god, enligt Synnöve, så att det är lätt att förändra rätterna bara genom att byta någon eller ett par av ingredienserna.

Formex projektchef Christina Olsson är glad att Synnöve Mork tog sig an uppdraget.

– Synnöve har skapat många fantastiska miljöer på Stockholmsmässan genom åren och ingen är den andra lik. Därför ska det bli otroligt spännande att se vad hon kommer göra med bufférestaurangen, som är den självklara mötesplatsen på Formex. Här samlar vi all press när mässan öppnas. Hit går man för att få en rumslig upplevelse av säsongens trend, för att bli inspirerad och överraskad, för att träffas och äta gott.

Inrednings- och designmässan Formex pågår 15–18 januari 2014. Trendtemat ”Day Dream” banar väg för en mer kontemplativ attityd till verkligheten. ”Day Dream” står för det enkla, det lätt svävande, det funktionella och på samma gång poetiska.

För mer information, kontakta:

Christina Olsson, projektchef för Formex, tel 070-789 44 28, christina.olsson@stockholmsmassan.se

Synnöve Mork, formgivare och inredare, tel: 0707-31 31 81, synnove.mork@gmail.com

Pressbilder fria för publicering:

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 7 000 journalister från hela världen.