Fredrik Hjorth på näräventyr –  här tältar han på hotellet  Scandic Talks tak. Foto: Fredrik Hjorth
Fredrik Hjorth på näräventyr – här tältar han på hotellet Scandic Talks tak. Foto: Fredrik Hjorth

Tälta på taket – Explore Outdoor visar vägen till näräventyr och vildmarksliv

Pröva utmanande hinderbanor, inspireras av proffsens bästa foto- och filmtips och lär dig överleva i vildmarken. Det är några av inslagen på årets Explore Outdoor på Stockholmsmässan den 22-24 mars. Fredrik Hjorth, expert på näräventyr, tältar på mässans tak och bjuder in journalister och influencers att hänga på.

Fredrik Hjorth är expert på näräventyr i stadsmiljö, parker och i närområden. Tidigare har han tältat på taket till hotellet Scandic Talk och på taket till Stockholmsmässans entré. I år tältar han på mässans tak igen inför Explore Outdoor.

Vad är skillnaden på urban camping och att campa i naturen?
– Urban camping är en klart annorlunda men samtidigt häftig upplevelse. Att upptäcka stadsmiljön uppifrån taken ger helt nya perspektiv. Det ersätter självklart inte att vara ute i naturen, men det här med att våga göra annorlunda saker och ställa frågan ”varför inte?” är det som gör urban camping speciellt, säger Fredrik Hjorth.

Förutom näräventyr bjuder årets Explore Outdoor också på överlevnadskunskap för tufft vildmarksliv. Drömmer du om doften av jord, mossa och barrträd och skogsgröna nyanser? Upplev vildmarkskänslan inomhus i området Bushcraft. Lär dig olika tekniker för att göra upp eld, slå egna rep, hur du gör om du går vilse och mycket mer.

– Bushcraft bjuder på kul och spännande överlevnadsteknik för alla. Hur gör man för att skapa något ur ingenting? I år är området inomhus och lätt tillgängligt. På Explore Outdoor finns upplevelser för alla åldrar, oavsett om du är nybörjare på vildmarksliv eller rutinerad, säger Fredrik Lösnitz, projektledare för Explore Outdoor.

Några höjdpunkter på årets Explore Outdoor:

Adventure Stage. Lyssna på Ola Skinnarmo och andra äventyrsprofiler. Se prisutdelningen i tävlingen Årets äventyrare. Se tider på www.exploreoutdoors.se

Basecamp. Få ut mer av friluftslivet med ny kunskap och inspiration. Swett är äventyrsföretaget som arrangerar vandringsresor världen över. Lär dig mer om utrustning, första hjälpen och mycket annat.

Fotografera och filma upplevelserna – proffsens råd. Workshops och föreläsningar.

Testa spännande hinderbana – för både stora och små. Från cirka 7 år.

Pröva dykning med tub. Minimiålder 8 år. Avgift betalas på plats.

Bushcraft – lär dig leva och överleva i vildmarken.

Bilder finns i Stockholmsmässans bildbank. Mer information www.exploreoutdoors.se

Explore Outdoor går parallellt med trädgårdsmässan Nordiska trädgårdar (21-24 mars) på Stockholmsmässan i Älvsjö.

Kontakt:
Fredrik Lösnitz, projektledare, fredrik.losnitz@stockholmsmassan.se tel: 46 8 749 43 44
Fredrik Hjorth, expert på näräventyr, tel: 46 734 223370