​Tema medtech – fokus på revolutionerande omvandlingar på ny temadag på S.E.E. den 26 april

Vården är inne i en snabb omvandlingsfas. AI (Artificiell Intelligens), robotik och utvecklingen av lösningar för e-hälsa är några av områdena i fokus på S.E.E., Scandinavian Electronics Event. I år innehåller eventet en ny temadag för medtech den 26 april.

S.E.E. är en viktig arena för affärer och utveckling, med det senaste inom produktion, utveckling och digitalisering. Ett 50-tal föreläsare och närmare 140 utställare är på plats på Kistamässan under tre dagar 24-26 april. Eventets tre dagar är i år uppdelade på tre olika teman: fordonsindustri, innovation och medtech.

Den 26 april är temat medtech. En halvdag är fokuserad på regelverket för medicintekniska produkter och där medverkar representanter från Swedish Medtech, Nimio, Note och Prevas. Det finns också en rad talare på plats som leder andra seminarier, några exempel:

• Keynote: Sätter vi våra liv på spel om vi inte investerar i Medtech? Sigma Connectivity
  • Mjuka exoskelett, vad, hur och varför? Bioservo
  • Kan eHälsa, AI och ny teknik skapa mirakel i beroendevården? Kontigo Care
  • Utveckling av robotik för vård och omsorg, Camanio Care
  • Små och stora engångssensorer för fuktdetektering, Sensible Solutions
  • En vision kring framtidens e-hälsa, BioCom Lab Intrabody Network
  • Bärbara elektroniska radondosimetrar ger bättre arbetsmiljö, Gammadata

Medtech är ett område i snabb omvandling där elektroniken spelar allt större roll, vilket speglas under temadagen den 26 april, enligt Lena Norder, vd Svensk Elektronik.

• – Utvecklingen inom medtech går enormt snabbt och påverkar oss alla. Det handlar om möjligheter till vård i hemmet, och möjlighet till säkrare och effektivare vård generellt. Elektroniken öppnar för helt nya funktioner och lösningar för att hantera de utmaningar som finns i vården, säger Lena Norder.

– I Sverige finns många innovativa företag med världsledande lösningar inom medtech. Det är viktigt för samhällsutvecklingen, och för tillväxten i Sverige, säger Lena Norder.

Journalister är välkomna att ackreditera sig i förväg: till pressackreditering

För mer information besök www.see-event.se eller kontakta:
    Anders Rudestad, projektledare, Stockholmsmässan,
    08-749 41 03 anders.rudestad@stockholmsmassan.se

Lena Norder, vd Svensk Elektronik
    070-561 58 70, lena.norder@svenskelektronik.se

Fakta: Scandinavian Electronics Event, S.E.E. hålls på Kistamässan den 24-26 april 2018
    Arrangör: Svensk Elektronik i samarbete med Stockholmsmässan.