Tevepriset Kristallen flyttar till Stockholmsmässan

Sveriges egen Emmygala, tevepriset Kristallen, arrangeras i höst för sjunde gången och för första gången kommer evenemanget att hållas på Stockholmsmässan. Nytt för i år är ett utökat branschseminarium samt att den direktsända tevegalan blir festligare med en trerätters middag vid sittande bord för publiken.

Stiftelsen Det svenska tevepriset grundades 2005 av SVT, TV3, TV4, Kanal 5, UR och Sveriges teveproducenter. Det är ett unikt samarbete mellan kanaler som annars är arga konkurrenter, men som på det här sättet vill utveckla tevemediet tillsammans genom att belöna nytänkande och god kvalitet. Det årliga Kristallen-priset delas ut i 15 kategorier och galan direktsänds alltid i en av de deltagande tevekanalerna.

– Vår ambition är att utveckla och förbättra Kristallen, likaså att tillgodose den ökade efterfrågan på biljetter. Därför väljer vi nu att flytta Kristallen till Stockholmsmässan, där vi erbjuds perfekta lokaler såväl för de inspirerande föreläsningarna och diskussionerna under seminariet som för tevegalan och den stora festen, säger Svante Stockselius som är ordförande för stiftelsen Det svenska tevepriset.

Kristallen-evenemanget spänner över två dagar, 8 och 9 september. På torsdagen hålls ett branschseminarium med en mix av spännande talare och aktuella diskussioner, och på fredagen är det dags för den tevesända galan. Stockholmsmässans samarbetspartner Mässrestauranger kommer att servera en trerätters middag till närmare 1 500 personer under prisutdelningen, och när kamerorna stängts av blir det champagnebar och fest hela natten.

– De flesta känner framför allt till Stockholmsmässan som mäss- och kongressanläggning, men vi har också lokaler som är skräddarsydda för den här typen av evenemang. Vi älskar att ställa till med stora fester, och ser verkligen fram emot att få välkomna hela tevesverige hit. Vi vet att det här är årets höjdpunkt för många, och kommer göra allt för att de här två dagarna ska bli både inspirerande, festliga och minnesvärda, säger Stockholmsmässans vd Patric Sjöberg.

För mer information kontakta:
Patric Sjöberg, vd Stockholmsmässan, 08 – 749 43 02, patric.sjoberg@stockholmsmassan.se
Svante Stockselius, ordförande Det svenska tevepriset, 0708 – 86 48 30, svante@kristallen.tv

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 8 000 journalister från hela världen.