Förra årets vinnare av juryns pris var idéträdgården Njuterum. Kreatör: Formika AB, FUNK Trädgård AB och Westin Garden. Foto: Gustav Kaiser.

Trädgårdsinspiration - årets idéträdgårdar är utsedda

Årets idéträdgårdar är en publikfavorit på trädgårdsmässan Nordiska Trädgårdar. Upplev inspirerande och kreativa trädgårdar som ryms på liten yta. Hos de utvalda bidragen finns exempelvis en mobil växthusvagn, krukor av tidningspapper och en trädgård byggd för möten. Trädgårdsmässan äger rum den 21-24 mars på Stockholmsmässan.

Drömmer du om en grön oas, mer självhushållning eller mötesplatser i samspel med naturen? Årets idéträdgårdar är både en inspiration för mässans besökare och en tävling. Pristagarna utses av en jury och av trädgårdsmässans besökare.

Juryn utser sina pristagare för 2019 års idéträdgårdar under mässans första dag, sedan fortsätter tävlingen under hela mässperioden. Besökarna har möjlighet att rösta fram till söndagen.

Årets idéträdgårdar:

”Trädgårdshandlingar”
Anna Lindau Schwanbom / Christer Pettersson
Beskrivning av idéträdgården:
Trädgårdsarbete är inte vilket arbete som helst. Det är att knyta an till stenåldersmänniskan i sina gener genom samspel med naturen, det är att bruka mer än 10 000 år gamla kunskapstraditioner, det är att låta handens tysta kunskap samspela med muskler och sinnen, det är att försörja sig själv och andra, och det är att upprätthålla hotad livsmiljö på vår planet. Det är att vara människa.

”Bli en klimatpositiv odlare!”
Kreatör: Peter Streijffert
Beskrivning av idéträdgården: Med biokol, bokashi, tidningspapperskrukor och hugelbädd visas på ett rättframt sätt hur du blir en klimatpositiv odlare. Det är både naturligt, gratis och roligt!

”Inte utan min trädgård – en växthusvagn”
Ellen Schagerström, Anna Pettersson & Jessica Lyon
Beskrivning av idéträdgården:
Frihet att odla! Vart jag än är. Hur kan man uppfylla drömmen om ett växthus fullt med tomater samtidigt som man vill semestra på sommaren? Svaret är växthusvagn. Med ett mobilt växthus behöver du inte avstå varken dina älskade rariteter, tomater eller semester. Koppla på växthusvagnen och ta med dig odlingarna ut på vägarna eller bara till sommarstugan. Bor du i lägenhet? Förgröna ditt kvarter genom att hyra en parkeringsyta och odla dina egna grönsaker. Om vi tänker stort så kan parkeringsytor eller asfalterad industrimark lätt förvandlas till en grön oas över en dag. Kanske en planerad satsning i en stad där miljö, möten och människans välmående får ta plats. Vilken stad blir först med en växthuscamping?

”Hälsingegården”
Nina Östman
Beskrivning av idéträdgården:
Har du tänkt på hur du ska överleva om allt blir svart och elen försvinner? Hur håller du värmen? Hur får du vatten? Hur ska du laga din mat? Människan är idag helt beroende av el, internet och samhällsservice. Utställningen handlar om att överleva på människans, djurens och jordens egna villkor. Om konsten att överleva i kristider. När makt- och härskartekniker inte fungerar längre. När börsen och kontanterna tagit slut. Det är hög tid att skaffa sig en hållbar livsstil och förverkliga sin framtidsmodell. Att prioritera sin hälsa, odla smartare och att på allvar börja med att föda upp sin egen mat. Att tänka efter före. Det är kanske dags att skaffa sig en egen hushållsko? Det vi ger till djuren och jorden kommer tillbaka till oss själva.

”Harmoniträdgården”
Lene Due
Beskrivning av idéträdgården:
En trädgård där man ska finna harmoni, lugnet och avslappningen. Njut av din trädgård.

”Sagojords Kulturträdgårdar”
Cina Monn
Beskrivning av idéträdgården:
En språkfrämjande mötesplats i grön miljö, för knopp och kropp, för alla väsen, stora som små. Nordisk scenkonst bygger broar mellan universums små och större platser, en skimrande trädgård i naturens vindar där Fredens öar vilar stilla.

Mer information, besök www.nordiskatradgardar.se eller kontakta:
Göran Ekberg, projektchef, goran.ekberg@stockholmsmassan.se, 08-749 43 06