Marie-Louise Hellgren i glashyttan

Unik statyett till vinnaren av Formex Sustainability Award

Den första vinnaren av det nyinstiftade priset Formex Sustainability Award kommer att motta en unik statyett skapad av prisbelönta formgivaren Marie-Louise Hellgren. Både statyetten och vinnaren presenteras på Formex pressfrukost 17 januari.

Prisstatyetten är helt och hållet gjord i glas, ett material som har en lång tradition och historia inom svenskt hantverk och design och som är väl representerat bland utställarna på Formex.

Bakom skulpturen står jurymedlemmen och formgivaren Marie-Louise Hellgren, en pionjär inom cirkularitet och upcycling och med över 30 års erfarenhet i branschen.

– Det är viktigt att statyetten känns unik och att den verkligen berör betraktaren och inger hopp inför framtiden. Den rosa knoppen symboliserar hjärtats budskap och färg och glaset är ett spännande material som handlar om transformation, vilket känns passande i detta sammanhang. Statyetten är tidlös och mottagaren kommer förhoppningsvis inte att tröttna på den, men den är också gjord i ett enda material vilket gör att den kan återvinnas och bli något nytt i framtiden, säger Marie-Louise Hellgren.

Formex Sustainability Award är ett helt nyinstiftat pris som syftar till att lyfta fram goda exempel för att främja en hållbar utveckling i branschen. Utställande företag och formgivare har haft möjlighet att skicka in tävlingsbidrag, och en jury bestående av Marie-Louise Hellgren, formgivare, Emma Olbers, formgivare, Maria Soxbo, journalist och medgrundare av Klimatklubben, Björn Florman, Materialbiblioteket och Kajsa Falck-Torlegård, projektledare Formex, har sedan nominerat 9 bidrag till priset.

Vinnaren som också är utsedd av juryn presenteras under pressfrukosten den 17 januari, och får då ta emot den unika prisstatyetten.

– Då det här är ett nyinstiftat pris känns det extra fint att vi har kunnat ta fram en unik statyett som endast finns i det här exemplaret och som kan påminna om syftet med priset och sprida glädje och stolthet till vinnaren, säger juryns ordförande Kajsa Falck-Torlegård, Formex.

Om Marie-Louise Hellgren
Marie-Louise Hellgren är formgivare, med en masterutbildning i produktdesign från HDK Göteborgs Universitet. Hon är representerad med fyra objekt, varav två upcyclade, på Nationalmuseum i Stockholm. Marie-Louise Hellgren har mottagit en rad utmärkelser inom hållbar design, bland annat Residence Magazine Stora Formpris 2020 som Årets miljöprofil och Plaza Interiörs utmärkelse för Årets förebild 2022. Hon har också fått Svensk Forms hedersomnämnande ur Axel Larssons minnesfond 2021 för hennes betydande roll som pionjär i att ta möbeldesignområdet framåt i en hållbar riktning.

Om statyetten
Statyetten är handblåst av Glasbolaget i Bro, en glashytta norr om Stockholm som grundades 2016 av Ammy Olofsson och Erika Kristofersson Bredberg och som utsågs till Årets Formbärare av Svensk Form Stockholm 2022. Glashyttan tar vara på restgasen som bildas på Ragn-Sells närliggande deponianläggning Högbytorp. I glasugnen smälts också återvunnen skärm som levereras främst från Reijmyre glasbruk.

Nominerade till Formex Sustainability Award 2023
Väskor – Baoobaoo Leather Production AB
Mobilskal – Bark Sweden
Fröer – Eco Grow Skåne AB