Vård- och omsorgsriksdagen: Från stuprör till hängränna!

Från stuprör till hängränna!

En ny mötesplats över yrkes- och huvudmannagränser inom vård- och omsorg

Vård- och omsorgsriksdagen samlas 9-11 september 2008 på Stockholmsmässan för att diskutera en mängd aktuella sjukvårdspolitiska frågor, bland andra;
* vilka har våra ideologiska förebilder varit när vi byggt upp den svenska hälso- och sjukvården - finns det anledning att omvärdera den bakomliggande ideologin,
* ekonomi och demografi - kommer kommuner och landsting att kunna rekrytera och bibehålla kvalificerade medarbetare,
* fria val och privat vård - blir vården och omsorgen bättre, dyrare eller får vi A- och B-lag,
* evidensbaserade metoder och kvalitet,
* ohälsan - vad förorsakade uppgång och vad förklarar nedgång, vilka effekter får regeringens förslag till åtgärder,
* läkemedelförsörjningen - vilka blir konsekvenserna av att monopolet försvinner och
* psykisk ohälsa - vidtas nu nödvändiga åtgärder från riksdags, regerings, kommuners och landstings sidor,
* aktuella frågor inom äldreomsorgen,
* organisation, finansiering och utveckling inom hälso-och sjukvården.

Bland talarna dessa dagar finns bl.a. Karin Johansson, Henrik Hammar, Filippa Reinfeldt, Bettina Kashefi, Dan Ericsson, Ingemar Skoog, Erik Blennberger, Thorbjörn Larsson, Stanley Brodén, Ilijan Batljan, Toivo Heinsoo, Anna Hedborg, Anna Ekström, Eva Fernvall, Anna-Karin Eklund, Anders Blanck, Annelie Hellander, Gunnar Wetterberg, Hanne Kjöller, Ing-Marie Wieselgren, P-O Sjöblom och Sture Nordh.
Moderatorer är Britt-Marie Mattsson, Lennart Ekdal och Anders Lönnberg.

Vård- och omsorgsriksdagen skall vara en återkommande tvärprofessionell mötesplats där aktuella sjukvårdspolitiska frågor kan diskuteras av intressenterna inom vården och omsorgen, oavsett yrkesbakgrund, huvudman och ställning som förtroendevald eller anställd

Initiativtagarna är Anders Milton, Christer Edling och Leif Hjalmarsson..

Vård- och omsorgsriksdagen sker i samarbete med Akademikerförbundet SSR, Apoteket AB, Dietisternas Riksförbund, Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter, Försäkringskassan, Handelshögskolan IFL, Kommunalarbetarförbundet, Legitimerade Sjukgymnasters Riksförbund, Läkemedelsindustriföreningen, SACO, SBU, SIQ Institutet för Kvalitetsutveckling, Sveriges Kommuner och Landsting, Sveriges läkarförbund, Sveriges Psykologförbund, SwedishMedTech, Vårdförbundet och Vårdföretagarna.

Mer information finns på www.vardochomsorgsriksdagen.se
eller genom
Anders Milton 0705-264602
Leif Hjalmarsson 0707-961972
Christer Edling 0706-263472

Parallellt arrangerar Stockholmsmässan "Ett Bra Liv", en mässa för "Framtidsbranschen". Med besökare såsom äldre, sjukgymnaster, arbetsterapeuter, undersköterskor, personliga assistenter, sjuksköterskor och personer med funktionsnedsättning.
- När hjälpmedel förenklar. www.ettbraliv.com

Stockholmsmässan är Nordens ledande arrangör och genomför varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 8 000 journalister från hela världen.

Postadress: 125 80 Stockholm Besöksadress: Mässvägen 1, Älvsjö Telefon: 08-749 41 00
Fax: 08-99 20 44 E-mail: press@stofair.se www.stockholmsmassan.se