Vinnarna i SM i fågelholk 2020: Timmerholken, Piratskeppet och Övervakaren

Vi gratulerar vinnarna i SM i fågelholk 2020!

Nu är vinnarna i Årets Fågelholk 2020 korade. Bland hundratals inskickade bidrag valde juryn ut 15 finalister, därefter har en omröstning skett på Naturskyddsföreningens webb. Stockholmsmässan / Nordiska Trädgårdar och Skansen är medarrangörer till Årets fågelholk där skolklasser från hela Sverige deltar.

En nyhet för i år är indelningen av de tävlande i tre ålderskategorier. Det innebär att vi i år har tre vinnare, och dessutom har vi ett specialpris för särskilda insatser. Över 400 bidrag skickades in till årets upplaga av SM i fågelholk.

Här är vinnarna i SM i fågelholk 2020:

• Förskola–årskurs 3: Klass 3, Sörbyskolan i Gävle för bidraget “Piratskeppet”. Det vinnande bidraget fick 27 procent av rösterna i kategorin.
  • Årskurs 4–6: Klass 6, Västerhaninge Montessoriskola i Haninge för bidraget “Timmerholken” – 34 procent av rösterna.
  • Årskurs 7–9 & gymnasiet: Klass 9B och 9C, Malmslättsskolan i Tokarp för bidraget “Övervakaren” – 32 procent av rösterna.

Ett specialpris för särskilda insatser för fåglarna går till årskurs 3, Stocksätterskolan i Hallsberg med motiveringen:
"Ambitiöst och fint arbete med att förstå mer om fåglar och hur de har det i naturen. Med flera olika studiebesök som ringmärkning och uppsättning av holkar."

Stort grattis till alla vinnarna!

Vi vill skicka ett stort och varmt tack till alla lärare och skolklasser runt om i hela Sverige för roliga, fantasifulla och välbyggda fågelholkar, som kommer att göra konkret nytta för fåglarna.

- Tack också till alla övriga finalister som placerar sig på en delad och ärofull andraplats Det är fantastiskt att se hur stort engagemang SM i fågelholk väcker. Trots de speciella förutsättningar som nu råder har lärare och elever runt om i Sverige engagerat sig för fåglarnas bästa. Vi hoppas att alla barn och ungdomar som deltagit har haft riktigt roligt och att de fortsätter att titta på fåglar och engagera sig för natur och miljö, säger Karin Lexén, Naturskyddsföreningens generalsekreterare.

All info kring tävlingen och bilder finns här:
www.naturskyddsforeningen.se/holk-sm .

Årets jury var:
Martin Emtenäs (Naturskyddsföreningens riksstyrelse), Tove Lönneborg (ordförande Fältbiologerna), Göran Ekberg (Nordiska Trädgårdar/Stockholmsmässan), Eva Lindberg (verksamhetsledare för Natursnokarna, Naturskyddsföreningens rikskansli) och Daniel Holking (digitalkommunikatör, Naturskyddsföreningens rikskansli).

Kontakt Naturskyddsföreningen:
Markus Håkansson, pressekreterare Naturskyddsföreningen
070-771 03 32 , markus.hakansson@naturskyddsforeningen.se

Kontakt Stockholmsmässan /Nordiska Trädgårdar:
Göran Ekberg, projektchef Nordiska Trädgårdar
070-789 43 06 , goran.ekberg@stockholmsmassan.se

Arrangörer av SM i Fågelholk är Naturskyddsföreningen i samarbete med Nordiska Trädgårdar / Stockholmsmässan och Skansen.