Vilken utbildning passar mig bäst? Gymnasiemässan underlättar för eleverna att göra ett välinformerat val

Vad är det för skillnad på estetiska och humanistiska programmet? Vad är en lärling? Vilken skola passar mig bäst? Niondeklassarna har tusen frågor – på Gymnasiemässan finns svaren. Nytt för i år är ett utökat informationstorg som handlar om både utbildningar och yrken.

Varje höst och vinter sitter en ny kull niondeklassare tillsammans med sina föräldrar och kliar sig i huvudet: vilket program och vilken skola ska jag välja? Sista ansökningsdag den 17 februari närmar sig med stormsteg, och det gäller att navigera rätt både bland skolorna och i den uppsjö av yrkesprogram, högskoleförberedande program och annat som bjuds. Den 21-23 november hålls den årliga Gymnasiemässan på Stockholmsmässan i Älvsjö, där ambitionen är att svara på de flesta av elevernas frågor.

– Gymnasiemässan är ett sätt för ungdomarna att få en ordentlig överblick över utbudet och ett första intryck av de olika skolorna som presenterar sig här. De får chansen att ställa frågor direkt till dem som jobbar och går på skolan, och kan sedan välja vilka de vill gå vidare och veta ännu mer om, säger projektledaren Anders Rudestad.

De olika skolornas montrar är som vanligt basen i mässan, men i år har man också satsat extra mycket på övergripande information. Det handlar både om utbildningsprogrammen och om vad de kan leda till – det vill säga de olika yrken som hägrar där längre fram. Vid samlingspunkten ”Yrkestorg och studievägledning” kan eleverna träffa studievägledare och få svar på sina frågor om de olika programmen, och vad som gäller när man ska gå vidare till studier eller jobb efter gymnasiet. Här finns också representanter för olika yrken som kan berätta mer om hur en arbetsdag ser ut. Vilka egenskaper är viktiga inom olika yrken? Får man praktisera ute i arbetslivet på gymnasiet? Hur fungerar det att bli lärling?

Gymnasieantagningen finns på plats för att berätta om hur ansökan och antagningen går till och hur man kan jämföra de olika skolorna man ska välja mellan. Vilken behörighet gäller till de olika programmen? Vilken poäng har det varit tidigare för att komma in?

– I dag har skolelever och deras föräldrar stor frihet att göra sina egna val, men då vill de också ha bra underlag för det valet.  Med Gymnasiemässan vill vi underlätta för dem att göra ett välinformerat val. Därför har de olika programmen fått större utrymme och det finns mer information om karriärvägar efter gymnasiet, säger Arion Chryssafis som är ordförande i Utbildningsberedningen på Kommunförbundet Stockholms län

Gymnasiemässan arrangeras av Stockholmsmässan i samarbete med Kommunförbundet Stockholms län (KSL) och lockar ungefär 22 000 niondeklassare och föräldrar varje år. Fri entré för alla besökare. För mer information besök www.gymnasiemassan.nu eller kontakta:

Anders Rudestad, projektledare, 08-749 41 03, anders.rudestad@stockholmsmassan.se

Charlott Andersson, chef Gymnasieantagningen Stockholms Län, 073-987 94 01, charlott.andersson@ksl.se

Arion Chryssafis, ordförande i Utbildningsberedningen, Kommunförbundet Stockholms
län, 070-433 17 75

Mathias Fock, presskoordinator, 08-749 43 36, mathias.fock@stockholmsmassan.se

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 7 000 journalister från hela världen.